onsdag 20 december 2023

Gårdagens julhandel och dagens pysselstuga!

 

Jaha, igår blev det till att åka till min lilla stad och julhandla. Lite för att komplettera julbyn och desto mer för att julhandla så klart!



Nu är vår egen julby nästan komplett, det enda vi behöver nu är en bakgrund så att vi slipper se alla sladdar i bakgrunden. Sedan hände det här också!

 

-En till julby köptes så klart. Dels beror det på att vi ville ha en liten jultomte som flög över byn med sina små renar, dels för att julbyn faktiskt hette Trondheim. -Fast den är inte sådär superlik Trondheim, den har ju ingen domkyrka till exempel, men jag tycker om den, den kanske ska spegla en liten söt bakgata? De hade även en som hette Bergen, med ett litet tåg som åkte fram och tillbaka, men just det elementet med ett tåg tänkte jag lösa till en annan jul. Planen är att förvandla vardagsrummet till ett litet jul-land med färger och ljus överallt. Jag tror att det kommer bli jättefint. Mer arbete återstår dock, pepparkakshuset ska göras klart i morgon, det är bara ett par polkagrisar som ska sättas fast för att göra det lite mer Hans & Greta-likt, sedan ska det upp det med. Julmaten ska lagas också, men det hinner vi prata mer om senare. 





Vet ni vad som är roligt med glassmaskiner då? -Att man inte kan lämna dem ensamma för länge, för då förökar de sig! Nejdå, jag hade faktiskt planerat att kassera min gamla trasiga glassmaskin och köpa mig två stereoglassmaskiner i stället. 
För några år sedan fick ju jag låna en glassmaskin av grannen eftersom jag seriöst inte hade någonting att göra den sommaren och hon tyckte att jag skulle kunna hitta på något skoj. Att göra egen glass tycker jag faktiskt är rätt skoj och när min blev utsliten förra sommaren köpte jag den jag fick låna av grannen, den fungerar fortfarande bra och kallas nu mera "gamla Bettan." Igår hittade jag en splitter ny glassmaskin som såg precis likadan ut och jag hade faktiskt haft i åtanke att skaffa en till, så den köpte jag. Det här är OBH Nordicas Tasty Duo som numera bara finns att få tag i på begagnatmarknaden, men andra märken på Duo-maskiner kanske finns att köpa nya, de här två ska testas efter nyår när frysen är lite mindre full i alla fall. 

Båda glassmaskinerna fick i alla fall plats i skåpet intill kylen och med lite tur får jag plats med alla serveringsmuggarna i frysboxen när det blir dags för glass igen!
I morgon ska projektet med att få till ett julfint vardagsrum igång på allvar i alla fall. Pepparkakshuset ska snyggas till med lite dörrfoder och fönsterkarmar, bokhyllan ska tömmas och fyllas med julpynt och så ska vi laga en jävlans massa god julmat! Köttfärsen ska fram först, huset ska nämligen fyllas av köttbullar... -Annars blir det inte bra, FULLT av köttbullar ska det vara, köttbullar är gott och bra och... Köttbulligt. 
Nu ska jag ta och städa iväg det sista av disken så att jag slipper göra detta i morgon, sedan blir det förberedelser för sängen. -Sköt om er!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...