torsdag 21 december 2023

Torsdag och matlagningsdagarna har börjat

 

Nu är bokhyllan i vardagsrummet julpyntad och vi kan gå vidare till att städa av golv och bordsytor inför julens intåg. Torsdagen har bestått i att städa och laga julmat. Tänk att jag trodde att vi gjort tillräckligt med köttbullar, men det hade vi inte gjort, så vi får troligen göra mer. Två skinkor ska i alla fall räcka gott. Som jag nämnt tidigare har vi köpt en hel del andra saker också, lite kallskuret och några revben. Sedan tänkte jag, om det finns ansjovis och sånt, köra en Jansson till föräldrarna och en potatisgratäng till mig och systern. Jag och min syrra tillhör kategorin som anser att Janssons frestelse är mer av en svordom än en maträtt, men vi respekterar ju de som tycker att det är gott, så det är klart vi gör en till dem! 

Utöver städat och ätit julgodisar har även pepparkakshuset blivit klart. Det kommer att placeras på byrån så snart det blivit rent där så att vi kan få plats med lite godis och sånt. Tänker fortsätta på mitt Hans & Greta-koncept med ett godisland där i stort sett allt ska finnas med, så att man kan gå förbi och ta något man gillar. Torkad och färsk frukt kommer också att finnas tillgängligt, samt så klart lite sälta. Jordnötter och dylikt är bra att ha för att bryta av mot det söta trots allt.

Så i morgon blir det till att fortsätta med vardagsrummet så att vi får någon jul i år. Sedan ska vi styra upp en god rallarfärs till fredagsmiddagen också. Just nu ser det ut som ett bombnedslag överallt utom där vi är klara, men min förhoppning är att det blir fint till jul i alla fall! Ta nu hand om er tills vi ses igen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...