tisdag 1 mars 2022

Mars kommer med våren heter det väl?


Så upplever i alla fall jag det. Det är som att alla djur och allt annat får nytt liv när solen kommer tillbaka! Katten och mänskligheten är väl inget undantag heller, vi mår alla bättre med mer ljus, det är väl så det är.  Dock kan vi inte mata våra fåglar på ett tag eftersom det kommit in fågelkoppor i vår lilla grupp och då ska man vara försiktig eftersom det smittar andra fåglar väldigt lätt. Det är trist, men man måste tänka på gruppen också, även om gårdens ekorre är ytterst missnöjd med detta, han har sagt att han tänker lägga sig och sova tills vi uppför oss... Måste försöka prata lite vett med honom senare. 

Och som ni kan se på den andra bilden har jag återfått kärleken till promenader. Här har systern och jag tagit en sväng för att logga djur och växter i skogen och på norrsidan igår. Samtidigt fick vi en liten bild på den vackra solnedgången. Vi bor vackert, speciellt under de mer livskraftiga årstiderna!




Och idag har vi, förutom städat ur soprummet alla tomglas som fanns där. Det blev en hel del!
Väl hemma kokade jag lite Hibiskuste och fascinerades över hur rött det var! I övrigt var det syrligt, ganska gott och förmodligen ett gott iste också. I morse började jag även dricka Ginseng till frukosten. Inget gott te, men det piggade faktiskt upp, så jag kommer nog att dricka det mer. 


I övrigt har jag spenderat senaste tiden med att lyssna på uppdateringar om situationen i Ukraina med avbrott för nöjen och plugg eftersom det är viktigt att inte grotta ner sig för djupt, även om det är lätt att man gör det nu. Det jag gjort är att jag tagit fram ryskaböckerna igen och ställt in Duolingo på ryska så att jag kan slipa ryskan inför framtiden. 2016 blev jag avrådd från att läsa ryska eftersom det "inte var värt det" enligt den SYO som kom med påståendet. Detta två år efter annekteringen av krim. Som tur är drog jag bara ner på ryskan, jag la inte ner som hon ville, för nu ser jag ju att det var rätt beslut av mig. Jag säger det igen då -lyssna alltid kritiskt, även om den du lyssnar på är en auktoritet, även sådana kan tala mot bättre vetande.

Jag är i alla fall glad att jag var kritisk och därmed inte la ner alla ryskastudier för att studera något språk jag aldrig hört talas om i stället, ungefär lika glad som jag är över att jag nu mera kan säga att jag mår bra psykiskt, för första gången på 23 år! Jag tror med andra ord att det här med Neuro-ACT och KBT varit fruktsamt för mig, likaså kanske lugna stunder med mindfulness och annat som får mig att må bra. Till exempel att skita i vad andra människor tyckt eller tycker och bara göra som man själv känner. Det känns att jag vandrar på rätt väg nu och att jag ska fortsätta såhär. Du som känner dig nedtryckt av din omgivning är välkommen att vandra på samma väg som jag, det är rätt trevligt här och det bästa är att du själv får bestämma hur det ska se ut här, ingen annan har rätt att bestämma hur du ska leva ditt liv om du lever på ett sätt som verkligen får dig att blomstra och må bra. Kom ihåg det nu. Ditt liv är ditt och ingen annans, alla andra har egna liv att bry sig om, ta hand om dig och skydda dig från yttre angrepp. Namaste 💖



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...