söndag 13 februari 2022

en vecka med värk, vad kan man vara tacksam över då?


Faktiskt ganska mycket trots detta. I natt sov jag oroligt på grund av en bråkig mage, men eftersom jag bor i ett I-land klagar jag inte så mycket över det, det finns smärtstillande medel, nässelte och eterisk olja som man kan lugna det hela med. Det känns bra i alla fall. Det kanske inte är så många förunnat att ha det bra menar jag. 

I fredags tog vi ner glassbilen på gården igen eftersom jag ville ha lite hallonpralin igen. Att vi sedan köpte en hel del chokladglass utöver detta sa jag inte, men det gjorde vi. Men det är alltså inte därför jag har ont i magen idag om än man skulle kunna tro att det är för att jag frossat glass hela helgen, men det beror alltså på det gamla vanliga när det gäller oss kvinnor, jag är av sorten som får hemskt ont vissa gånger och det förbannar jag, men eftersom jag hört mig för och nu vet att det finns ett bra sätt att lösa det på kommer jag att ta tag i det nästan direkt efter den här perioden. Nyckeln heter motion och jag försökte verkligen att motionera lite idag, men värken sa att jag skulle gå in och lägga mig igen så då är det väl bara att lyda.

Men nog om min mage nu, nu vill jag i stället dela med mig av vad jag är tacksam över idag:

  1. Choklad i alla former är bra nu. Det piggar upp i en moderat mängd. 
  2. Örtteer. Just nu dricker jag ett te på nässlor som är väldigt gott precis som det är. Sedan är nässlor bra mot många åkommor också och är det inte sommar så att man kan koka nässelsoppa får man nöja sig med ett gott nässelte i stället. 
  3. Smärtstillande medel. Var vore vi om dessa aldrig uppfunnits va? Idag har jag varit extra tacksam över att ha en tub Voltaren och en burk alvedon att stilla värken med. 
  4. Lavendelolja och kosttillskott. Det är alltid bra att ha något som lugnar ner kroppen när den är uppe i varv. Därför är jag glad över dessa. 
  5. Stickningen som bara växer och växer.

  6. VR-enheten. Ibland är det skönt att bara försvinna in i en annan värld, då är det här en bra grej att kasta typ 5000 på om man känner sig sugen. Hela familjens hemmabio ju. Dock bör man vara försiktig så att man inte får migrän av den, det kan lätt hända när man inte är jättevan vid den. 

  7. Anime! Jag har fått tillbaka animesuget igen och till och med hittat fler att recensera så vi kan kanske vänta oss en återkomst för bofinken, vem vet? 


Det är tur att det finns saker man kan ta till även när verkligheten känns mörk och jobbig eller när kroppen gör lite för ont för att man ska orka göra så mycket annat än sitta på ändan och äta medicin. Livet går väl i vågor och eftersom jag inte fick sova mycket för magen i natt tänkte jag ta mig en siesta nu i stället. Ta hand om er så tar jag väl hand om mig också. Namaste🙏



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...