tisdag 1 februari 2022

Dagens tacksamhetslista och progress på min socmed detox!

Idag blev en tedag! Den här veckan äter vi mest soppa och annat lättuggat eftersom det kan behövas helt enkelt. Igår kväll kokade jag en kanna Oolong för att magen skulle sluta muppa sig och det hjälpte bra, muppfri mage idag! Jättebra!

Men fyra saker jag idag är tacksam över just nu då: 


  1. Min facebook detox har gett frukt, jag känner mig inte hälften så uppgiven om mänskligheten längre. Däremot kan det vara så att jag behöver förstärka detta, mer om detta senare i inlägget
  2. Att det finns te när det är såhär kallt! Idag fick vi hem lite nya sorter! Kvitten, St: Olav och Dragon rose. 
  3. Att mitt intresse för te har vaknat igen efter en tids dvala, kanske kan man köpa lite nytt när pandemin lagt sig och man kan söka inkomst igen.
  4. Att man har världens gulligaste katt så klart. 


Så min socmed detox:

Jag har nu varit borta från Facebook i nästan en månads tid och det känns faktiskt ganska skönt att inte se vad alla gör eller höra allas åsikter hela tiden. Jag är så nöjd att jag tänker dra det längre och ha en kommentarsfältsfri månad i mars. Jag planerar att göra såhär:

Lista vilka sociala medier jag använder frekvent samt vad dessa gör för nytta i mitt liv. Shoot:


Facebook En plattform som började bra tills alla upptäckte den, nu är den snarare en livsstil än en plattform. Information haglar från alla håll och få har koll på vad de postar. Sajten tar inte ansvar för den misstänksamhet och dåliga stämning som skapas av medlemmarna och anmälningar tas sällan på allvar. Rätt använt kan det säkert vara bra om man vill ha lite bra kontakt med nära och kära, men jag tror att det blir bättre om vi bara ringer och SMS:ar varandra. 


Youtube
I utbildningssyfte och om man vill lyssna på musik utan att använda spotify är det här en bra plattform. Dock finns det kanaler som bara dränerar en på energi och dessa kan vara knepiga att känna igen men när man väl gör det och har rätt appar kan man alltid blockera dessa från sitt flöde. Kommentarsfält är något jag utvecklat en allergi mot på sistone eftersom jag känner att jag sett nog av andras "åsikter" på nätet. Som tur är kan man även blockera bort kommentarsfältet här om man skulle vilja, så i det avseendet är det en bättre plattform än facebook och diverse andra plattformer som bara är stora kommentarsfält där folk vädrar sina "åsikter" 

.
Deviantart
Om du är konstnär eller bara gillar att teckna eller skapa saker och dela med dig till andra är Deviantart en bra plattform att göra detta på. Dock händer det ibland att man stöter på diverse troll, spammare eller energitjuvar och blockeringsfunktionen har diverse kryphål som inte gör sidan jättesäker. Att administrationen är svår att få tag i gör inte saken bättre. 
Men det är en bra sida om man vill dela med sig av sina konstverk, speciellt kombinerat med Tumblr. Kom bara ihåg att försöka att blockera kommentarsfälten, kommentarsfält stjäl och förstör mycket energi. 


Hur kommer detoxingen att utvecklas nu? De sajter som faktiskt kan vara givande får vara kvar, alla andra håller vi oss ifrån eller reducerar till ett lågt användande:


Facebook En gång i veckan, 5 min i veckan för nyhetsflödet. 
youtube Endast givande videos, allt annat blockeras handlöst
Deviantart -Återuppliva mina fredagsposter. Känns mer givande än att sitta där jämt.

Två bonusar i form av sajter jag använt under föregående vecka men inte kommer att utnyttja: ifokus och twitter. Dessa två har jag konton på, men utnyttjar dem väldigt sällan. 


Utöver detta ska jag även försöka att ordna med följande:

  • Positiv energi
  • Träning
  • Bättre kost
  • Bättre sömn
Jag har under många års tid låtit mig överösas med negativ energi, vilket faktiskt orsakat en hel del skador på min syn på världen, mig själv inkluderad. Därför känner jag att det är dags för en förändring nu. Nu ska vi ladda batterierna och göra något bra. 
Sedan har jag ju fuskat väldigt mycket med mina träningspass på sistone, så dem får vi återinföra. Jag tänkte att jag ska ordna med en bra kondis nu så att jag kan hitta på lite roligare saker, som kräver just det. Bättre kost = bättre hälsa, både mentalt och fysiskt så nu är det dags för både detta och en bättre dygnsrytm. Starting now!

Kort sagt, jag tänkte ta hand om mig själv, gör det du med! Var snäll mot dig själv och andra, det har du igen senare. 

💖Namaste, vackra du 🙏

Ta väl hand om dig, det underlättar även när livet känns tungt.







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...