tisdag 8 mars 2022

Så var det dags att återta greppet om sitt liv igen.

Det är mycket nu. Många stressmoment och andra intryck som slåss om uppmärksamheten. En sådan tur att man kan göra något åt mycket av den där informationsvågen man utsätts för. En grej många av er vet att jag uppskattar att göra är att vara ute i naturen och bara ta in intrycken som finns där. Det laddar upp batterierna och det är extra viktigt nu när världen verkar alltmer kaotisk. Släpp inte in för mycket stress i livet, slappna i stället av när du har möjlighet, ingen bestämmer över din lediga tid utom du.

Just nu bestämde jag mig för att inleda en månad fri från plattformer med kommentarsfält igen, i så stor utsträckning jag bara kan. Stänga ute alla tyckare och gnälltutor för en tid och bara ta in den information jag satt mig ner för att ta in, inte mer eller mindre. 

Idag har jag varit jättetrött, men jag hade ändå lite energi till matlagning! Först tänkte jag på Hasselbackspotatis med Birkaröra, men eftersom någon tagit fel på gräddfil och keso när de handlade gjorde jag en annan röra som var minst lika god som den. Det är ungefär samma recept fast med lite fler ingredienser, plus Keso i stället för gräddfil/Creme fraiche. Gott blev det hur som helst.


Och eftersom det inte blev någon artvandring idag då jag sovit nästan hela dagen får ni två bilder från gårdagen. Igår var det till och med plusgrader ute och visste jag inte bättre skulle jag tro att till och med ekorrarna var glada över det! De har i alla fall lite mer mat nu ifall de skulle få för sig att skaffa barn framöver, I vilket fall har de utsett en bostad, så det ser ju väldigt bra ut för dem! Med lite tur kanske vi får ekorrungar på Sann!

I morgon tänkte jag ta en liten städdag om kroppen orkar med det, idag drog jag dammsugaren över golvet, eftersom jag inte tror att jag har ork till sådant grovarbete i morgon, men plocka av lite bänkar lär jag klara av, längst in i vardagsrummet tar jag på fredag eftersom stickmaskinen står där och det var önskemål om att inte flytta den om vi inte ska ha bordet till någonting annat. 

I övrigt då? Jag kan säga att allt börjar se bättre ut för mig nu, min passion för manga och anime har återvänt efter några års dvala. Jag minns att jag la ner det där på grund av alla "fandoms" som enligt min mening förstörde det roliga med det hela. Nu efter att  jag slutat bry mig om det där med "fandoms" eller andra "förklädda tyck-och gnällverksamheter" har det här blivit mycket roligare med allt, inte bara med Manga och anime. Man inser att frihet är att faktiskt vara fri och inte låta någon annan bestämma hur man ska leva sitt liv. Tips kan man ta emot, men sedan är det ju trots allt ingen annan än den person vars liv det är som väljer om hon eller han vill ta åt sig eller förkasta dessa tips. När jag började leva på det här sättet insåg jag att det största miraklet i världen, det är livet! Att veta att man betyder något och att man, trots att det enda man ser på TV är bekymrade uppsyner och mollstämda röster, kanske har det ganska bra där man är. 

Ja, ingen har väl missat att det pågår kaos omkring oss med pandemier, krig och naturkatastrofer är det svårt att inte bli bekymrad och oroad. Som empat har jag insett att jag måste ta pauser från allt för att inte ta in för mycket när andra människor far illa. Du som också är empat och har lite koll på vad som utmärker en sådan vet vad jag pratar om, vi blir lite som Nasse från Nalle Puh när saker händer, vi oroar oss och tycker synd om folk och vi blir frustrerade när vi inte kan göra något åt saker... Men det finns saker man inte kan råda över, så är det helt enkelt. Du kan vara en axel att gråta ut mot eller en hjälpande hand till den som verkligen behöver det, det är allt du kan göra, resten måste du släppa taget om för att inte bli deprimerad av all frustration. Det finns ett bra uttryck som säger "en man är inte en gud" och det tror jag är ett sant ord. Klart alla kan göra något, men ingen kan eller ska göra precis allt, därför är det viktigt att ta lite tid för dig själv, för att klara det mentala. Livet är långt och psykisk ohälsa är bland det drygaste som finns, så undvik den om det går, mår du dåligt måste du hitta ett sätt att läka, det är trots allt det mest värdefulla du har i världen, livet...

Som empat vet jag att det är svårt att inte bry sig hela tiden, man känner sig frustrerad över att inte veta, men lika frustrerad över att veta. Lugn! Det handlar inte om att du inte behöver veta saker, det handlar om att du inte behöver veta onödiga saker och framför allt handlar det väl om att du inte behöver ta åt dig av allt du ser, hör eller känner av. Lätt att säga, inte lika lätt att utöva kanske du säger nu, men det här är faktiskt en övningssak och hjärnan är en fantastisk skapelse. En fantastisk och programmerbar skapelse. Är du inte nöjd med hur du är just nu? Ändra på dig tills du är nöjd!

Slutsats: Det allra mest värdefulla du har i världen, det är livet och det som är så bra med livet är att bara du kan styra hur det ska bli, ingen annan! 

💖Namaste 🙏
Kom ihåg att du är starkare än du tror. Låt ingen ta dina drömmar från dig. De är trots allt dina! 






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...