fredag 24 december 2021

Julkrönika 2021




Nu så kommer julen, nu är julen här,
lite mörk och kulen men ändå så kär.
Han i salen träder med så hjärtligt sinn
och i högtidskläder dansa barnen in.
Ljusen och lanternan glimma över dem
som den klara stjärnan över Betlehem.
Nu så kommer julen, nu är julen här,
lite mörk och kulen men ändå så kär.

En liten visa som är mest känd från Karl-Bertil Jonssons julafton, men som för mig kommit att förknippas alltmer med julfirandet i stort. 
Idag har det varit en lugn jul med ganska få paket, men jag måste ändå säga att jag är nöjd! Familjen, grannen och så min brevvän från tyskland har uppvaktat oss den här julen. Mysigt och det är faktiskt skam att säga att det fattas något, för egentligen, mig fattas inte mycket idag i alla fall! 



Årets julklappar bestod av ett gäng varma sockar och en årskalender från föräldrarna, en bok och en CD, samt ett par örhängen från systern och en liten lykta från brevvännen. Jag skickade över lite Birgergrejer till honom som tack, hoppas han blir glad över dem! 

Boken heter "omgiven av motgångar" och lär bli något jag sitter och läser hela dagarna, i synnerhet nu när jag bara har en bok kvar på Frösötrilogin också. Lär bli bra. CD:n hade jag faktiskt funderat på att köpa men inte köpt då jag inte visste om jag skulle bli besviken eller inte. Efter att ha hört låtarna några gånger tror jag dock att det är okej, jag behöver den ändå för att komplettera min samling med ABBAskivor som jag har... Lagt... Någonstans, säkert i en av de där gröna korgarna jag har ett tjog av eller så. Älskar vår lokala Coopbutik, de är fantastiska mot sina kunder 💖


Sen lovade jag min gamla väninna Søren att jag skulle julpynta lite på skithuset... Jag har nu julpyntat LITE på skithuset... ETT äpple 😂 Hörrödu, den som aldrig skojar, den har förmodligen ett riktigt trist liv. Vill du ha ett kul liv? Se inte så seriöst på saker och ting, tips från coachen!






Och julen har varit en stor sockerbomb. Strax innan julen kom grannen förbi med ett gäng nougathjärtan och sedan har vi knarkat godis och julmust nästan hela tiden. Och jag har faktiskt tjuvsmakat på jordgubbskyssarna som vi ska ha till nyår. Så länge det är fyra kvar är jag helt nöjd! Är de goda då? De är jättegoda, smakar lite som hallonpraliner utan strössel på. En liten slatt julmust till det fick avsluta kvällen. Ingen julekveldsvisa sjöngs in i år, men vi ska göra det något annat år, det vill jag i alla fall, Kruxet är bara om vi ska ta den på svenska, norska, tröndersk norska, jamska eller ragundamål. Ni ser det är en del att välja på, men nu har vi väl lite att välja på till nästa jul. Då får vi hoppas att COVID19 blivit såpass klent att vi kan gå ut utan att bli sjukare än nödvändigt av det också. Det lutar i alla fall åt rätt håll med Omikron, så vi får väl hålla tummarna och be om gudarnas förbarmande eller vad man föredrar att göra. Jag föredrar att vänta och se tills vidare. 

🎅God jul nu. Ta hand om varandra och se att julen inte bara handlar om att få presenter och äta god mat. Det handlar minst lika mycket om att tänka på den som inte alltid har det så lätt. Något vi borde göra varje dag. Tänk på varandra, er själva och folk runt omkring er. Har du det jobbigt just nu finns inget som säger att du inte kan ändra på det, så länge du vill ändra dig själv. Dock krävs det lite mental styrka, men det tror jag de flesta har någonstans djupt inne i sig, det gäller bara att våga ta fram det! Att våga något för att vinna! Nu ska jag snart sova. Namaste  🙏










 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...