onsdag 1 maj 2024

En summering av sista april och första maj!

Ja hallå mina vänner. Jag vet, det var en liten och ledsen brasa, men den värmde gott när vi stod där och frös. Lite trevligt umgänge, korv och hundmys gjorde inte saken sämre precis. Jag blir alltid så nostalgisk när jag går runt här, det är delvis för att det är min gamla mellanstadieskola som jag bara  minns bra av, dels är det väl lite platsminnen också. 

Man får tycka vad man vill om paranormal aktivitet, men jag tror absolut på att det finns något. Anledningen till det är att det inte finns någon annan förklaring.
När jag var liten var jag ofta ute och gick med mamma i skogen vid vårt hus. En mysig liten skog där det finns en del djur och växter att titta på. Det var där jag mötte på honom först! En man med slokhatt som stod och tittade på oss från skogsbrynet, lite som att han höll koll på oss. När jag skulle titta efter lite mer noggrant stod han inte kvar och jag funderade länge på det. När jag berättade detta för farmor senare sa hon att jag inte skulle bry mig om det. Lite senare fick jag i alla fall veta att det här var en man som dog 1807, han var en så kallad "självspilling" och fick därför inte begravas i vigd jord utan skulle som pappren sa "bäras till skogs som en hund och grävas ner jämte sina bössor". Den korta historien är att mannen i fråga lurat sin sinnesslöe son att skjuta honom i köket där i Krokvåg, där skolan nu står. Sedermera grävdes han ner i skogen på en kulle kallad "gillershuvudet" som inte ligger alltför långt från skogen vid vårt hus. Alltså hänger förmodligen platsminnet på skolan ihop med mannen i skogen. -Om man nu tror på sånt, det jag säkert vet efter att ha gjort efterforskningar är att han bodde där och att det var där han tog sitt liv efter en tids svårigheter. Han ligger kvar på kullen någonstans, men ingen vet längre var. Den sista som visste dog för ett par år sedan, så vi får säkert inte veta var han är, men jag tror att han fått frid med att veta att vi nu vet att han existerat. Det är i alla fall rätt lugnt i skogen nu för tiden.

Som sagt, oavsett vad man tror eller inte vet vi säkert att något hänt här, att en person berövats livet för en massa år sedan och det räcker faktiskt så. Jag minns att folk hade roligt åt mig när jag berättade det här i mellanstadiet och vad skulle man tro när bevis inte fanns just där och då. Dock finns bevis för den vetgirige, det är bara att forska! 




En liten glad ringärla fick vi som sällskap där på skolgården när vi satt och åt också. Den flög runt hockeyrinken och kvittrade, förmodligen stördes den av vår närvaro då det inte brukar vara så mycket folk här längre. Nåja, en liten sväng ner till samhället för att köpa lite kvällsfika fick avsluta valborgskvällen. En film på det så var allt fint inramat.

Första maj

Inget majtåg i år heller, däremot tog vi en rejäl road trip, delvis för att köpa en ny bil och sedan för att testa vår nya bil så klart.


Blå himmel hela vägen efter 87:an kan vi konstatera, i alla fall så långt vi åkte. Det skulle komma ett gäng vackra dagar nu, det ser vi fram emot nu när vi haft vinter i ett gäng månader.



Och framför oss på vägen hem från Bispgården åker alltså nya bilen som är en riktigt fin och skön Volvo V70 modell nyare.




Dessutom fick vi en riktigt fin bild av bergskedjan som sträcker sig som två toppar mot himlen. Jag har alltid tyckt om de här bergen, men det är först nu jag lyckades få till en bra bild av dem. 

Och så drog vi och hälsade på grannen och tittade på bäcken bakom hans hus. Vårfloden är i full gång!





Brusande bäckar och tussilago slår nog drivor av snö och svårighet att ta sig fram.



Och även nu på kvällen fortsatte himlen att vara blå och vädret varmt vilket gjorde att vi tog beslut om grillning när vi kom hem!


-Samt premiär för växthusmys 2024 så klart. Just nu grillade vi bratwurstar som vi köpte i måndags, men fredagen skulle ju bjuda på mer sol så då får vi ta fram karrén också!



Till de som gillar starkt serverades Mona-Lisas röda och vi andra, som inte kände för det just då, tog ett glas vanlig svartvinbärssaft till körven. Var det trevligt? Absolut! Men den viktigaste frågan var ändå om katt och skator var på plats och det var de ju! Katten kom och la sig efter en stund och efter ytterligare en stund kom även våra vänner skatorna som sig bör. Kvällen fulländad!

Nämnde jag att kursen som ska ersätta mattekursen nu är registrerad? Bara det är värt att fira lite!

I morgon tänkte vi att vi far in till Östersund några ärenden, dels för att hämta baddräkten jag glömt kvar på badhuset och dels för att avsluta bilaffären då det verkade krångla för mycket med digitala medel. Sköt om er nu så ses vi vid ett senare tillfälle!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...