tisdag 7 maj 2024

En solig dag såhär i början av veckan!

 


Idag har jag INTE åkt till Östersund 😉😆-Det blir en sväng i morgon i stället, så får vi ordna legitimationen då. Hermods var snälla och förlängde kursen en bit så att jag kunde ordna med det. Bra med god kommunikation.
Sist syrran var med japanskagänget tillverkade de Teru teru bōzu-talismaner, som är en sorts talisman som, om den har gul tråd i sig, ska locka till sig solsken, medan de med svart tråd i sig ska locka till sig regn. Det går också att hänga soltalismanen upp och ner och få samma effekt. Man får ha lite tokigheter för sig, livet blir så tråkigt annars.
Idag verkar talismanen fungera, i alla fall enligt Tigris som nu kan sitta och få solen i ögonen och ändå njuta i fulla drag. Hon skulle nog må gott av att ha ett par solbrillor på sig, fast jag tror inte hon skulle vilja ha några! Min prinsessa är snygg som hon är hon. 


Och eftersom det var så fint ute gav det möjlighet till att sitta och skriva lite i växthuset vilket jag älskar att göra. Nästan lika mycket som jag älskar att odla och inreda! Idag såg jag dessutom en märklig grej. Vi har en holk bakom växthuset där det bor ett flugsnapparpar Idag såg jag att de tydligen bor ihop med en blåmes, vilket jag tyckte var lite konstigt då flugsnappare påfallande ofta är mycket aggressiva och jagar bort mesar. Kanske är det så att de delar på holken för värmens skull? Jag vet bara att blåmesen gick in i holken, var där en stund, kom ut och sedan kom pappa flugsnappare ut, helt lugnt för att hämta mer mat i buskarna, utan att bry sig om blåmesen speciellt mycket. De kanske helt enkelt hittat en planlösning som fungerar för båda arterna trots allt. 


Till slut gick jag i alla fall in och fortsatte plugga. Ville inte störa fåglarna mer än jag gjorde. Och eftersom det bara är maj än började det blåsa senare på eftermiddagen, så jag fick stanna inne.
Veden har också kommit och i år får vi hit en vedmaskin som kan hjälpa oss göra något åt den vilket känns oerhört skönt. Då behöver vi bara stapla upp veden och det är väl gjort så snart som möjligt. Grovgörat har vi på en helg i alla fall och det känns jättebra! Maj kan användas till annat än vedhantering. 

Och i morgon då? Då blir det ett nytt försök att fixa legitimationen eftersom det inte gick igår. Östersund igen alltså. En del stadsresor helt plötsligt! Lite städande lär vi hinna med när vi kommer hem också, den som lever får se. Nu ska jag i alla fall ut och städa syrrans bil och sedan ska jag ta itu med min konsumkorg igen! Sköt om er nu!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...