torsdag 30 september 2021

En torsdag kantad av möten och shopping!


Idag fick vi åka in till Östersund och rasa av oss ordentligt för första gången sedan pandemin bröt ut. Visst, restriktionerna gäller ju fortfarande, även om man kan slappna av lite, men det är ändå grymt skönt att kunna rå om sin egen lilla stad igen, nästan som man brukar göra! Det kändes nästan som att staden var glad att se mig, sa hon som tror att också platser har själar. 

Först gick vi på Max och käkade lite efter en lång resa in till stadskärnan där vi hängde som mest. Det ni ser på bilden är en korean barbeque med kyckling och så sås precis överallt, det sista kanske var en bummer, men vad är lite sås på händerna mot en riktigt god lyxshake med hjortron va? Nu är ju Max lyxshake en av huvudanledningarna till att jag väljer den hamburgerkedjan över huvud taget, det är få sötsaker som slår dem! 


Därefter var det dags för möte med mina "rådgivare" så att säga. 
Fick jag ut något av detta? inte mer än jag redan visste själv tycker jag, min överrörlighet hoppar på mig bakifrån igen förstås, doktorn säger att jag måste träna mina muskler för att inte mina armar och ben ska bli som spaghetti... Ja mer än vanligt menar hon, det kanske är bra att göra som hon säger. 
De andra två i skaran menar att jag är praktiskt lagd och därför bör praktisera saker snarare än att öva in dem endast teoretiskt... Något jag egentligen försökt säga till folk i mer än 19 år men inte fått gehör för förrän nu då. Jag tycker om de flesta levande ting på jorden, men folk som har svårt för att lyssna när man konstaterar fakta har jag allmänt svårt för, nästan lika svårt som för folk som menar att de kan döma ut en utan att ens känna en. En sådan tur att inte alla är sådana tragiska individer.

 När vi sedan kom ut från mötet passerade vi ett arbetsrum kallat "målbrottet" där den här skylten hängde, men tagen ur sitt kontext ser den ganska skum ut och slår nära på den felstavade skylten om toalettlyset på Frösön: "Du behöver ej/inte släcka lyset om du inte är sist ut från toaletten det vill säja!" Vilken försvann kort efter att jag nämnde den 😉 Förmodligen var den menad att tas bort, men det kändes lägligt.

Därefter var det dags för ett par bankärenden och nu ska allt fungera med bankID och allt vad det är. I morgon sätter jag mig med appen och ser vad jag kan hitta på. 

Sedan åkte vi till Lillänge och shoppade loss lite. Helghandlandet skedde den här gången på stora Coop, där jag blev ofantligt glad över att återse en gammal vän:



Riemes lemonad är tillbaka, men det fanns bara grapefrukt och citron så jag valde den här gången att köpa en grapefruktvariant. Egentligen har vi ganska många pantentflaskor redan, men jag köpte den för lemonaden, det var ett tag sedan. Saknar bara deras clementinsmak, den är nog min favorit. 

Och så köpte vi några ostar också, mycket get blev det och så två stycken lagrade. Eftersom jag inte gärna äter lagrad ost får det bli något för de andra familjemedlemmarna som av någon sinnessjuk anledning äter det. 




Sedan kan det ju bli lite långtråkigt när man åker bil i 2 timmar, så jag köpte en fidgetboll, det är som ett litet IQpussel modell enklare där man ska flytta kulor mellan olika hål så att de matchar färgerna på ringarna, som på bilderna här.


Räckte ju bra som bilnöje om inte annat. Tog väl ett par minuter att lösa, ganska kul, inte lika tidskrävande som rubiks kub, men kul göralössyssla, absolut.

Att komma hem till datorhaveri var desto mindre kul, så nu har jag lagt min gamla LG på en totalåterställning uppe på övervåningen medan jag lånat mammas dator till att skriva i bloggen med. Jag håller nu tummarna för att mina arbeten inte gått förlorade, då måste jag ju börja om från scratch och det lär bli omständigt att göra, så jag undviker helst det. 

Men en dålig händelse på många bra känns ändå mer som en vinst än som en förlust, jag är jäkligt nöjd med dagen förutom kanske att jag kan ha druckit lite för mycket läsk, det tycker inte magen om! Jag är ändå tacksam för den här dagen, nu har ett par ok lyfts från mina axlar och så har de flesta ärendena till Östersund avverkats för den här gången, Jätteroligt att äntligen kunna börja leva normalt igen och vem vet, kanske blir det snart så pass säkert att vi kan åka till Trondheim igen? Jag gav dem ett löfte sist och det var att jag inte skulle låta det gå 13 år tills nästa gång i alla fall, det har jag kunnat hålla och snart kanske vi har kontroll över den här pandemin också. Håll ut bara, än är det inte över!  Nu tänker jag varva ner lite och förbereda lite inför morgondagen, jag är jättetacksam för den här dagen och de guldkorn den givit, i morgon kanske det kommer fler? Vem vet... Namaste, ta väl hand om er! 🙏





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...