torsdag 23 september 2021

Diverse studier och en massa duolingo!

Nu var det länge sedan igen. Jag får beklaga att jag inte har så mycket tid för skrivande här längre, men jag är glad ändå, för schemat ser nu ut att hålla bättre och allt flyter på som det ska. Inga dips nu, det har jag varken tid eller lust med. 
Men något jag faktiskt har tid och lust med är den här lille filuren! Det finns nämligen en mycket populär språkinlärningsapp som heter Duolingo, där man kan lära sig språk genom språkinlärningsspel, lite som Eurotalk, faskt lite mer glosor och lyssningsövningar. Den här appen och Busuu gör mig glad, sedan är figurerna så otroligt söta, just ugglan här heter Duo och jag planerar faktiskt att virka en sådan (igen, första försöket gick ju sådär med färgschemat). Ska bara köpa lite mer klargröna nyanser...

Det enda jag saknar med Duolingo är att de inte har Isländska ännu, vilket känns lite meh eftersom jag ju studerar Isländska som en hobby, mycket för att jag inte hittat rätt studiematerial. Men det här är bra att ha om man vill bli bra på ett språk snabbt. 

Men hur gör man för att uppnå samma speedresultat med matematiska uppgifter? Något sådant har jag inte sett sedan jag gick i ettan och spelade ett multiplikationsspel som kallades SPAB som körde med en liknande metod, fast med ett glatt eller surt ansikte kombinerat med en melodi beroende på om man svarat rätt eller fel på frågan. Det ska vara elevspel.se, men den sidan är ganska enkel om man bara vill leka med vanliga grundskoletal för att trimma hjärnan. Nej, jag söker spel som hanterar ekvationer och annat intressant, kanske en kombination? 

Men idag är det i alla fall språkdag och jag har spenderat en del tid med Duo. Det har gått riktigt bra även om jag varit trött som ett as. Nu till Isländskan. I kväll blir det teckning och småsagor, alltid något! Men innan jag gör någonting alls ska borden plockas av så att vi kan kalla morgondagen en fredag 😊 Det får bli min mindfullnesshalvtimma idag. Namaste, ta hand om er 🙏



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...