torsdag 16 september 2021

Idag har jag i alla fall gjort mig förtjänt av en slapp eftermiddag!

 

Ni vet såna där dagar då arbetet flyter på och allt känns gå som på räls? En sådan dag var det idag för mig. Inte ens matten kändes tung, vilket är väldigt ovant för mig som är van vid att hjärnan hakar så fort man bara nämner matte. Kanske har jag äntligen hittat en skapligt bra studieteknik? Kan så vara...

Men idag då, vad har jag gjort? Ja, till att börja med är jag nu äntligen på en ny etapp gällande Isländskan vilket känns skönt, jag har tragglat grammatik rätt länge, men nu äntligen kan jag börja bygga meningar. Framsteg, men så gäller det språk, ett av mina starka ämnen. Jag glädjer mig nu åt att jag faktiskt också fått in snitsen för matten och inte längre känner det som att jag aldrig någonsin kommer att förstå ens grundläggande matte... Jag tror inte att jag kan säga det nog många gånger, men det känns så surrealistiskt, och bra! Och så tänker man "jaha, hade man bara fått rätt hjälp redan i lågstadiet hade livet sett annorlunda ut!" Men den stora skillnaden nu mot förr om åren är att den tanken bara dyker upp en gång eller två, sedan kan jag fokusera på ämnet igen... Min hjärna HAR verkligen förändrats, eller har den bara blivit programmerad rätt? 

Men förutom då Matte och isländska har jag lekt lite med körkortsteorin. Körkortsteori är något många väljer att glömma när de väl fått sitt körkort, vilket jag personligen tycker är oansvarigt, dessutom utgör sådana människor trafikfaror, så lite får man gräla på dem, ärligt talat. Idag har jag tittat lite på Högerregeln och lite annat jox gällande körning på gator med lite mer trafik då. Jag har ju bestämt mig för att ta körkortet så fort som möjligt, eftersom det är bra att ha ett körkort om man tänkt sig att arbeta i en stad som Östersund, där bussarna mest går inne i stan, annars måste man nog ha egen bil. Eftersom jag älskar Östersund lär jag hamna där, eller jag lär arbeta där, alla gånger. 

Sedan vet ni säkert redan att jag studerar Norska, mest för att det är ett vackert språk, men också för att jag är så otroligt less på alla "guleböjar" och "tuttekasser" att jag bestämt mig för att faktiskt lära mig riktig norska. Jag har alltid förstått Norska bra, mycket bättre än Danska eftersom jag bor bara 4-5 timmar från Trondheim, men jag vet också, att vill en Trönder att du INTE ska förstå dem, då kommer du inte heller förstå vad de säger så länge du inte kommer från trakten med omnejd eller är ett språk/dialektgeni. Ungefär som västjämtar gör när de inte vill bli förstådda, brer på mer dialekt helt enkelt. Men under den tiden jag studerat Norska (för det handlar mer om att studera själva språket än att faktiskt lära sig det, jag kan ju Norska sedan många år) har jag aldrig hört ord som dem man hör när folk pratar "låtsasnorska", även om jag faktiskt tycker att "fräsetuss" är ett sött ord för kattunge heter det ju kattunge också på Norska, om inte nån döpt sin kisse till just Fräsetuss då, det skulle jag lätt kunna göra. Några fler låtsasnorska ord har du där

Men annars tycker jag att jag hunnit med allt idag, utom möjligen att städa köket, försöker undvika att titta mot det överfyllda köksbordet just nu, jag SKA plocka av det! 😒 Ah för det tänker jag göra innan jag går upp och sover, att prokrastinera gör bara att göra listan längre och det är väl bara drygt?

Men så i morgon har jag alltså bara ett litet mattepass på morgonen, sedan tänkte jag göra det riktigt fredagsmysigt. Det tycker jag att man kan få va? Nu ska jag äntligen ta av det där köksbordet! 

Namaste🙏, glöm inte bort att det bara finns en person som kan avgöra dina förmågor, den personen är du och ingen annan, så ta ingen skit, tro på dig själv, alltid! 💖Lev väl och glöm inte att du kan förändra din livssituation, om du bara är villig att offra allt för att göra det! 🌼


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...