tisdag 15 december 2020

ÄNTLIGEN!

 

Igår lämnades allt in för tyskan och det ser väldigt bra ut, betygsmålet är nått och jag är nöjd med min insats även om jag kunde ha prioriterat bättre och därmed kanske fått högre betyg än mitt betygsmål. Jag är i alla fall nöjd tills vidare och kommer troligen också att läsa Tyska 2 senare, beroende på hur våren ser ut. 


Nu finns i alla fall tid för nöjen och annat som kommit bort i och med att jag suttit och hamrat tyska i flera veckor. Här har vi lite av vad jag sysslat med:

Först och främst har jag och syrran bakat partypågar, något som är nytt för i år, men också något vi velat testa länge då vi saknat kakan. Vi gjorde lite fler former än bara blommor dock.

Apelsinpepparkakor med vit choklad och strössel. Smakar faktiskt nästan helt som jag minns dem. Det är nära nog i alla fall. Nu är det bara lite städning kvar så kan vi säga att vi är ett steg närmre julen!

I helgen käkade vi chips och ja, vi kan fråga oss om det är speciellt bra med sånt, men en gång i veckan tycker jag att man kan få unna sig något. Det här chipset var visst hjärtformat. Lite coolt!





Det har blivit ett gäng band också, den övre gjorde jag innan jag fick höra att det blir bättre om inslaget är tunnare än varpen. Jag ser nu att det är så det är. Här tog jag ett tunt och ganska styvt bomullsgarn jag fått av grannen. Funkar utmärkt, men jag tror att jag ska göra en bättre garnsticka som inte är så vass. 


Igår fick jag också hem en hel arsenal bomullsgarner i olika färger som jag ska prova att väva saker av. Trådrullen där tänkte jag testa att ha som inslag och se vad det blir av det.






Sagt och gjort! Orange och röd blev det och jag får väl säga att de blev snyggt även om sytråden ideligen gick av. Kanske ska ha en starkare variant, kanske bock-garn som man annars knypplar med är bra till bandvävning? En får se helt enkelt! Själva garnet var fantastiskt att väva med i alla fall!
Nu då? Nu ska här julstädas! Tschüssie!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...