söndag 4 september 2022

Nu drar vi igång studiesäsongen med en smäll! Wasshoi!

 Yeehaw! Partytime!
Jamen då kör vi igång tycker jag! Eftersom jag förstått att det nu bara är ett ämne som verkligen behövs för att kunna ta sig vidare till universitetet känner jag att det äntligen är dags att slå de där puckona som trodde annat på käften! Den här veckan köttar vi matte som en arbetsgivare! Som Kinji skulle sagt, en shinobi gömmer sig inte, en shinobi festar loss!

Nå, känns det gå åt rätt håll då? - Det känns gå åt helt rätt håll! Energin är på topp och det känns som att målet att åtminstone klara matte 1 snart är nått! Därefter kan vi se fram emot att botanisera bland universitetskurserna, men den här veckan ligger huvudfokus just på mattestudierna!

Utöver detta har jag även lite fritidssaker att hålla på med när det blir lite för mycket matte. Här har vi lite grejer:

¤ Ett litet filmprojekt i form av en ny Vyond-serie med namnet Gaku och Snuske.
¤ Lite helgteckning 
¤ Psykologi inför psyk B! 

Yay! Visst känns det som att studiesäsongen dragit igång med en smäll? Definitivt! Nu köttar vi!

Eftersom sommaren gett mig så mycket har jag faktiskt gott om energi till att greja studierna nu. Jag ser fram emot det! Men vad har hänt i sommar?

Vad har jag gjort under ledigheten?

  • Varit till Ön en sväng 
  • Badat, eller ja, badat, men inte simmat tyvärr.
  • Varit vid Ändsjön och haft det trevligt, flera gånger.
  • Varit i Trondheim och hälsat ordentligt på den stora stenbyggnaden.
  • Varit i Bräcke och käkat glass!
  • Sytt en klänning
  • Lärt mig spela schack bättre än förr
  • Käkat ute en del gånger
  • Gjort en massa filmer
  • Skrivit fanfiction
  • Passat småbarn
  • Passat kycklingar
  • Ätit massor av glass
  • Plockat massor av olika blommor
  • Varit vid mynnet
  • Börjat hantverka igen
  • Börjat bli mer aktiv
Alldeles säkert har mer hunnits med, tyvärr hann vi varken med att se en brunkulla eller att åka till Junsele, men det kommer säkert en tid då vi kan göra det senare.
 Men sommaren har verkligen gett mig den energiboost jag behövde för att orka med den här hösten. 

Och på söndag är det val. Jag ska rösta, det var det jag tänkte säga om det.
Jag har slutat intressera mig för politiska debatter, mobbning och drama känner jag mig ha lämnat bakom mig, de som inte har det får väl slita med det själva, det är ärligt talat deras problem!


På tal om problem har jag ju börjat läsa om narcissism den här hösten och kommit fram till att det säkert finns fler än vi tror som lider av denna sjukdom Patetiska stackare som njuter av att trampa på andra människor för att själva visa upp sina påfågelsfjädrar.

Det finns många som råkar ut för dessa människor och dem är det mer synd om än det är om narcissisten i fråga, men som tur är finns det saker som man kan använda sig av för att avväpna dessa varelser:

  • Självsäkerhet. Att du vet vem du är, var du är hur du är och framförallt står för det utan att skämmas! En person som skäms över något i sitt liv sätter narcen gärna tänderna i.
  • Självständighet. En självständig människa kan inte kopplas och är det något narcen älskar är det att sätta folk i mentala koppel. "Ge dem inte den moroten" säger många, men jag tycker visst att du kan ge dem en morot, men stoppa upp moroten någon annanstans än i munnen på dem med att faktiskt visa dem att de inte kan göra någonting för att förstöra dig.
  • Se till att vara lycklig, kärleksfull och fridfull. Narcen vill jättegärna påstå att något är ditt fel, men förstå att det inte är det, narcissister har en orealistisk verklighet, det värsta du gör är att tro på det de säger.
  • Lägg fokus rätt. Narcs vill gärna dra snyftare och visst kan du lyssna på dem, men fokusera inte på dem, det är en skillnad på öron och sinne trots allt och ditt fokus bör vara på ditt eget välmående inte på andras dåliga mående.
  • Sympatisk kan du alltid vara, men låt dig inte luras in i de fällor narcen lägger ut. Se till att göra klart för dem vem som bestämmer över dig och ditt hem!
  • Vänlighet och sympati föder vänlighet och sympati. Samtidigt ska du komma ihåg att ha respekt mot dig själv, precis som mot andra. 
  • Lyssna på kloka människor, inte giriga.
  • Babbla inte, tystnaden kan vara nog så vacker i sig.
  • Har du sanna vänner? Håll hårt i dem och släpp de vänner som inte är bra för dig. Som du vet är det bättre att ha ett fåtal vänner man kan tacka för att de finns, än ett tusental man kan förbanna att de finns. 
  • Var inte dömande, förstå varför människor är som de är, men låt det stanna där och bli ingens "förälder" på så sätt. Låt heller ingen jävlas med dig.
  • Du kan ge komplimanger, men gör det bara när du verkligen menar det, annars är det inte värt något.
  • Erkänn för dig själv att du har svagheter. Om du accepterar att du har svagheter kommer du att bli en starkare person och narcen kommer att förlora sin makt över dig.
Så kort sagt. Är du bara trygg i dig själv och lyssnar till vad hjärtat säger dig kan ingen narc i världen komma åt dig för dina sanna vänner känner dig och vet när någon ljuger om dig. Ta hand om dig nu, kom ihåg att andas och njuta även om livet ibland känns hårt. Hösten är en trist årstid, men kom ihåg att mörkret blir mindre påtagligt om du bara tänder ett ljus eller två.

Namaste🙏








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...