tisdag 20 september 2022

När du vet att du mår bra är det dumt att låta någon annan sänka dig!


Ibland inser jag faktiskt hur fint jag bor och hur fantastiskt bra jag mår! men jag tror att jag kommit till den punkt där jag vet bättre än att ta det för givet. En ska trots allt inte ta någonting för givet.
Nu när livsenergin, som av många skäl varit något låg, kommit tillbaka ser jag hur hela omgivningen mår mycket bättre, till och med krukväxterna! Ampeln med prydnadsgräs som jag haft ett bra tag har till och med börjat få en stor slöja med små vita näpna blommor och begonian jag köpte i april har inte dött än! Visst är det lite beundransvärt, med tanke på att jag aldrig lyckats så bra med begonior!

Under föregående vecka har jag verkligen överinlärt mig om hur man ska hantera empatens värsta fiende, nämligen narcissisten. De där empatistörda människorna som inte kan se en värld som inte snurrar kring enbart deras eget ego. Dessa "tankar" sina egon genom att få andra att känna sig sämre på ett eller annat vis. Vilka hemska människotyper, som på riktigt får energi av att dränera andra på olika sätt, bara för att själv få känna sig som världens mittpunkt.
Eftersom jag vet att människor med mycket empati och svårigheter att säga nej ofta råkar ut för dessa människor tänkte jag vara förberedd, så här är vad jag lärt mig:


Man kan lätt använda sig av karma när man hanterar den här sorten. 

Vet att alla får vad de förtjänar. Du liksom jag, liksom narcissisten. Narcissisten behöver inte tillmötesgås om inte du känner ett behov av att ha hen i ditt liv, och allvarligt, vem känner ett sådant behov? Nej, är det menat att du ska göra något kommer du instinktivt att göra det, inte för att någon övertalat dig till det. Eftersom vi själva är våra livs inredare är det också vi som bestämmer hur det ska se ut. Kommer någon in och försöker möblera om mot din vilja är det helt okej att säga ifrån. Om personen i fråga inte accepterar ett nej, klipp! Försöker personen i fråga stanna ändå, stå på dig!  

Vet att du inte är ensam, att du med ödmjukhet når långt. Att en narcissist alltid försöker skapa drama på olika sätt. Ibland genom att skrämmas med att få dig att tro att du är något du inte är, vet att den enda som vet vem du är är du, din omgivning kan bara gissa sig fram. Vet du bara det kan ingen skrämma dig med förtal eller killgissningar.
Det finns även en lag som talar om att leva i nuet. Narcissisten pekar gärna på misstag du gjort i ditt förflutna, eftersom de vill ha din skam. Men vet då att du lever nu, det du gjort är inte det du gör eller kommer att göra, det är något som du gjort, varken mer eller mindre. 
Omfamna dina känslor, stå för dem och var medveten om dem, men låt dem inte överväldiga dig. Bevara lugnet och narcissisten kommer inte att kunna härska över dig.
Ta ingenting narcissisten säger på allvar. Vill de att livet ska vara en teaterpjäs kan du gott välja att ta dem som de narrar de är. 

Det viktigaste av allt är att du aldrig låter dem trampa på dig, eller om vi ska citera Kent lite:

Du väljer själv hur långt du vill gå
Hur kan det vara så svårt
Har du svårt att förstå
Du har din stolthet
Sätt hårt mot hårt
Säg aldrig ja när du menar nej.


Ibland kan man även lägga till: "Jag sa alltid ja, se vad det blev av mig." Som låten avslutas med. Ett misstag vi empater ofta gör är att vi tror att vi är elaka när vi säger ifrån och gör folk besvikna, men sanningen är ju den att om du har en sann vän som inte utnyttjar dig utan respekterar dig såsom du respekterar hen, då kan du säga nej till den vännen utan att bli straffad. En narcissist straffar den som säger ifrån, men också den som håller med. Straffet i sig är att du, oavsett vad du gör, kommer att ha en orm i ditt paradis. En orm du gör bäst i att helt enkelt slänga ut.

Med det sagt känner jag mig färdig med narcissismen, både som ämne och som inslag i mitt liv. Jag vet att man måste älska sig själv för att kunna älska andra och även att man måste älska andra för att kunna älska sig själv. Jag hoppas att du som läser detta vet det du med, att du sköter om dig och ser att du är värdefull och har folk som älskar dig. Sköt om dig!

❀ Namaste 🙏



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...