tisdag 6 februari 2024

Om motivation och yttre påverkan

Det du tror om mig, sådan blir jag.
-Så vida jag väljer att tro dig!

Det finns saker man lär sig väldigt snabbt. En sak jag lärde mig snabbt var att det är en ganska stor skillnad mellan utbildning och inbillning, lika stor skillnad är det mellan en lärare och en "fröken".
Hur tänker jag här? Se nedan:

  • Lärare -Definition
    En lärare brinner för att lära ut och motivera. Han eller hon gör varje lektion så intressant att du som elev längtar efter att gå dit och diskutera ämnet med hela klassen, läraren inkluderad.
    Läraren brinner för att dela med sig av sina kunskaper till andra och se dem utvecklas och förstår varje elevs förutsättningar och behov. Eftersom en riktig lärare ser varje elevs förutsättningar och behov favoriserar denne inte heller elever.

  • Fröken - Definition
    En fröken är i det här fallet en person i lärarposition, oavsett kön, som ser det faktum att hon eller han är i denna position som en maktfaktor och möjlighet att bestämma över en grupp människor. Fokus ligger på moralregler som inte har med ämnet att göra, ett klassiskt exempel är "ta av kepsen annars börjar inte lektionen!" Kollektiv bestraffning är vanligt bland fröknar, liksom andra former av "bestraffningar" och poängterande av "ansvar" som eleven ska ta, dock inte fröken. Fröken fokuserar mer på sin makt som fröken än på elevens utveckling och välbefinnande. Favorisering av elever är mycket vanligt, liksom nedvärderande av elever som inte uppnår kunskapsmål. 
Det lärare vet men inte fröknar förstår är kanske att det krävs motivation för att lära sig. Vi vet ingenting helt säkert, inte ens en lärare vet allt säkert. Således är allt möjligt och det är det som är motivation och det är motivation som gör fåfänga till viljestyrka, trots allt! För att motivera en student måste du som lärare förstå att folk är olika och lär på olika sätt. Koncentration fungerar olika från person till person, jag koncentrerar mig bättre när jag tuggar tuggummi eller suger på något, medan någon annan kanske koncentrerar sig bättre till musik och en tredje när det är helt tyst. -Det här måste alla lärare förstå och inte mena att alla lär sig på samma sätt.

När jag fick höra av en fröken att jag aldrig skulle klara av Matematik ordentligt trodde jag på henne, jag trodde henne så mycket att jag till och med trodde att det var något fel på mitt sifferminne, att jag hade dyskalkyli. Sedan mötte jag en lärare som sa att han träffat folk med verklig dyskalkyli och att det jag hade snarare var en saboterad motivation. -Nu är den lagad och den här veckan börjar jag studera Matematik 1! Det ser jag verkligen fram emot!

Ta hand om er nu, och glöm aldrig bort att motivation kan förvandla minsta fåfänga till en superkraft som heter viljestyrka. Det som gör att du kan ta dig var du vill i världen, oavsett vad elaka tungor påstår.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...