onsdag 28 februari 2024

Lite om veckan som varit och så en glad eftermiddag i min lilla stad!


I veckan som var fick jag äntligen tummen ur och började snickra lite smått på min Bullet journal. Novis som jag är ser det än så länge ganska ostrukturerat ut på vissa sidor, men det får vara så. Nedan ser ni alltså någon sorts register plus en animelista jag gjort. Såhär långt har det bara blivit en rewatch på hela Yu-gi-oh! Och eventuellt Yu-gi-oh GX framöver. Registret består mest i studier såhär långt.


Det ser som sagt lite rörigt ut eftersom jag bara lekte där i början men det kommer att bli bättre när jag kommer in i det. -Lite som med matten, det blir nog något bra av den också bara jag får tänka i fred 😉


I söndags bestämde jag mig för att festa till det med Sundae och då kom resten av familjen på att det behövdes en förrätt till en så snygg efterrätt. Det blev alltså lite festliga söndagsmackor och som efterrätt hemmagjord sundae på egensnickrad vaniljglass! Som tillbehör hade vi följande:

Syltade apelsinskal
Färska hallon och blåbär
Kinapuffar och så ett cocktailbär!

Jag tänkte lägga mandelspån på också, men det glömde jag bort så det fick bli såhär. Det här med att göra glass själv är inget märkvärdigt om man kan det, dessutom kan man ju göra skrytiga efterrätter till familjen!


Lördagen har jag helhjärtat ägnat åt att se på film eftersom det kom ett dödsbud som gjorde mig lite nedslagen. Det var väl lite därför jag ville försöka få till en mysig söndag efteråt ska jag väl erkänna.

Måndag och tisdag har däremot varit rätt produktiva, detta trots att ångest över saker som hänt förr fortfarande plågar mig då och då. En sak ska jag i alla fall ge min arbetsterapeut cred för och det var för att hon introducerade mig för pomodorotekniken som faktiskt hjälpt bra de där dagarna då man bara inte kan koncentrera sig. De dagarna behöver man ha en storebror som sitter där och säger "nu får du skärpa dig!" -Så tror jag de allra flesta är! 

Och i morse tänkte jag på ett uttryck min pappa brukar slänga sig med: "Det är tur att röven sitter fast, annars hade jag väl slarvat bort den också!" Det hela började med att jag för mitt liv inte kunde hitta mina hörlurar! Katastrofsmurfen i min skalle säger att den blivit kvar på någon buss eller blivit tappad på annat sätt, medan min logiska skalle säger "den ligger säkert någonstans. Lösningen fick bli att lägga typ 400 spänn på att köpa ett par nya när jag ändå var i stan i andra ärenden. Det är som sagt tur att röven sitter där den sitter så att jag inte behöver köpa en ny sådan också! 

Men i eftermiddag blev det i alla fall Östersund. Till att börja med stannade vi till i Stugun för en liten lunch bestående av korv med bröd och lite Guldus. Cuba Cola fick jag också smaka igen för första gången på ett bra tag. Sedan tog vi oss in till Östersund, sakta men säkert.
Först for vi till banken för att göra några ärenden samtidigt som vi plockade upp syrran som jobbar inne i centrala stan. Därefter kom vi till Elgiganten för elektronikshopping!

Innan vi kom in till stan såg vi att någon varit ytterst kreativ med sin kritik av dagen. Kanske var personen bajsnödig, eller så hade hen bara en ren skitdag. Feedback hade i alla fall lämnats på en betongvägg såg vi.

 

-På tal om röven och sånt som har med den att göra då. Jag kan tycka att klotter av olika slag är väldigt intressant och roligt ibland, beroende på vad det står och var det sitter. Det här rörde sig nog bara om någon unge som hade tråkigt och samtidigt råkade ha någon penna på sig. 

-Elgiganten var det! Jag behövde ju nya hörlurar och så skulle jag ju hämta mitt nya VR-set som jag väntat på sedan i fredags. Ett tag kom katastrofsmurfen igen och sa saker som stressade upp mig, typ "men tänk om den inte är kvar nu då, det kan ju vara för sent att hämta den!! -Det var ingen fara med det i alla fall, det var bara jag som hade tänkt för mycket igen!

-Medan vi ändå var där tittade vi på lite överdrivet snofsiga köksmaskiner. Exempelvis kaffemaskiner som dem man ser på baristarestauranger, samt andra rymdskeppsliknande saker. Jag får väl erkänna att jag tyckte att det var rätt coolt att gå där och titta på all elektronik, men jag är ju också ganska nördig.


Den här lilla lådan tyckte jag var rätt häftig. Det är alltså kaffebönor och deras olika stadier. Först har vi de röda kaffebären som sedan omvandlas till råbönor som man rostar så att de blir sådär bruna och fina som kaffebönor brukar vara på bilder. Till sist har vi det färdigmalda kaffet där i den sista lilla lådan. Ovanför står lite information om kaffets stadier. Sedan har vi så klart några kaffekapslar av olika slag där också. Jag är inte så övertygad när det gäller kaffekapslar, jag tycker att det går lika bra att brygga det traditionellt, men jag tyckte att det var lite coolt. Det kan också bero på att jag inte varit in på Elgiganten på över 10 år av diverse skäl, bland annat har jag inte haft något ärende.

-Men idag hade jag två i alla fall! Här har vi mina hörlurar, som blev benvita den här gången (de ser lite ut som vaniljglass) och så det stora paketet så klart. Det som innehåller mitt VR-set. 



Det blev ett annat märke än syrrans. Hon har en Oculus Quest medan det här är en Pico 4. Jag valde den här mest för att de skröt så om den slimmade modellen och pankakslinserna. Än så länge är det för tidigt att göra en ordentlig review på den, men nu har jag i alla fall ett eget VR-set att leka med när jag behöver något att göra. Kvällen har ägnats helhjärtat åt att installera allt som ska installeras på den och så fort jag lägger mig lär jag ta med den för att se om det finns något trevligt att se på.
Förpackningen var i alla fall glansig och läcker, det tyckte jag 😀 Jag är glad med andra ord!

Och är man glad firar man ju, så vi tog en liten middag på MAX också. För min del blev det en kycklingburgare och en lyxshake! Nu orkar jag sällan äta en hel lyxshake själv så resten av familjen fick dela den med mig. En bra sak att fira med i alla fall och vi blev mätta och nöjda. 




-Efter MAX blev det stora Coop för att köpa lite fredagsmat och smörgåsmat. När jag är där köper jag alltid ostfrallor och smörgåsmat för att det inte finns på så många andra ställen. Syrran hade köpt lite nytt te också, så det blev te och mackor när vi kom hem. 

Och väl hemma var det dags för installation av VR-setet och så lite testkörning på det. Allt verkar fungera bra om man bortser från att kontrollerna är lite annorlunda mot Oculus kontroller, vilket innebär att man får vänja om sig en aning. Inget som inte går på ett kick i alla fall!
Den här enheten är ju mycket lättare än den andra eftersom den är lite tunnare


-Sedan är det en viss invänjning med att delen som håller fast skärmen mot huvudet är styv, vilket den inte är på Oculus Quest. Jag kommer att lära mig det här bara jag får sitta i någon timma med det. Helst utan att få nackspärr på kuppen 😆💪

Igår minns jag att min ångest över saker som varit kom och spökade igen. Den sa att matematik inte är något jag ska syssla med, det är ju ett stort hemskt monster som kommer att döda mig, dessutom påstår folk... Har jag någonsin brytt mig om folks påståenden? Inte speciellt mycket! Så jag satt mig med några diagnoser och lekte loss och nu tror jag att jag snart kommer att ro i land det! Vad hade jag då för fog till att ha ångest kan man undra? Nåväl, det kanske är det som är mitt problem, att jag ibland tvivlar för att folk sått en massa tvivel i mig i alla tider, detta trots att familj, släkt och vänner vetat att jag varit lika god som någon annan. Dösnack är ett ord man hör vad det är, det är dött snack som inte har någon mening, det som är meningslöst ska man inte bry sig om, för det kan man inte påverka. Därför har jag aldrig brytt mig om folks påståenden heller. Jag vet att det finns fler som ibland tvivlar på sin egen förmåga, kanske för att folk underskattat dem i alla tider och menat att man inte ska tro att man är något. Jag vill faktiskt formulera om det där. Det är helt sant att man inte ska tro att man är något, för det är faktiskt något man ska ha klart för sig, man ska VETA att man är något. Den som vet vem den är kan ingen lura för ser man sig själv med ärliga ögon kan man också se andra på samma sätt och det är då man lär sig se igenom folk. Tänk på det nästa gång det spökar på vinden, Bofinken! -Ja och ni andra också så klart, om ni någonsin tvivlar på er själva ska ni veta att ni är precis lika bra som någon annan, allt annat är kvalificerat dösnack.

Sköt om er och låt aldrig en själ få förmörka ert ljus. Det är inte värt kylan som kommer av deras skugga och innerst inne vet både du och jag att det är sant. Tills nästa gång vi ses. Ta hand om dig, sköt om dig och vet att du har samma värde som alla andra!





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...