tisdag 20 februari 2024

Mindfulness-tisdag


Idag har större delen av dagen ägnats åt mindfulness och feelgood. Vissa dagar behövs ju det också! En bra början är att vakna tillsammans med en av dem man tycker allra bäst om i världen. I mitt fall, min guldklimp till katt!
I övrigt har jag börjat göra pappersblommor igen, mest för att jag fick ett sjok silkespapper sist jag köpte hudkräm och sånt. Det tar sin lilla tid och man blir kletig, men det är avkopplande! Det är väl det jag älskar med hantverk också, att det tar sin tid, men att det är oerhört meditativt.

-Något det i och för sig har gemensamt med matematik! Idag tog jag en lite kortare pomodoro på mellan 5-10 minuter och gjorde ett par mocktest eftersom jag inte vill torska på test som jag vet är betygsgrundande. I morgon tänkte jag ta med ett par böcker till Östersund och sätta mig där en stund. Runt 13-snåret tänkte jag sätta mig i studiegården och titta lite på olika uppgifter. Jag tänkte i alla fall klara det här nu, så får jag i alla fall in en nådastöt på den där inre rösten som sa till mig att matematik inte var min grej!

Eftersom min timer inte dykt upp än har jag använt timglaset idag, jag hade en väldigt kort session eftersom jag känner att jag kommer klara av saker och ting ändå. Idag har jag som sagt mest ägnat dagen åt mindfulness och feelgood. 



Lite lunch blev det i form av ett ondsint experiment med ägg! En äggrulle med ost, vitlök och lite goda kryddor närmare bestämt. Som kryddor hade jag oregano, lite soya och faktiskt lite stroganoffmix. Jag sa ju att det var ett ondsint experiment! Blev det gott? -Helt okej faktiskt men tyvärr för mycket ost, så konsistensen blev i min mening lite för svampig. 

Jag vet att jag ibland får höra en hel del för att jag fortfarande använder mig av pulversåser och dylikt, en del kommentarer har rent av varit otrevliga. Som tur är vet jag för det mesta när man sagt något för att vara otrevlig och när man sagt något som konstruktiv kritik så jag bryr mig egentligen bara om sistnämnda. Min halvsvampiga äggrulle smakade helt okej, däremot måste jag fundera på hur jag får till en krämigare konsistens på den! 




En liten lunchpromenad blev det också! När jag var ute hittade jag ganska stora spår från något hunddjur. Mest troligt en räv, då vi faktiskt har en ganska tjock rackare som springer här ibland och äter fågelmat. Eftersom det ju är februari har jag gissat på att det är en dräktig tik vi har här, så med lite tur får vi kanske se rävungar snart? -Så länge räven låter bli katten är jag nöjd! 

En kopp te och ett mattepass blev det sedan. Blocket jag har där är ett block jag använder till blandat klotter. Ett linjerat block som funkar till det mesta som sagt. Te är också bra, man tänker ju så bra av te, det säger i alla fal "fru anka!" 


Jag har ju kollat igenom några gamla pixiböcker i förra helgen. Älskar ju nostalgin i att sitta och titta på bilderna och läsa historierna från barndomen. En del tycker jag fortfarande om, exempelvis "fru ankas glada dag" från vilken uttrycket om teet kom. Fru anka hade dessutom rätt, man tänker så bra av te! 🦆😆 Kanske är det hennes fel att jag alltid tyckt om ankor också?

Det mesta av resten av dagen har jag faktiskt spenderat i syrrand VR-set. Mycket för att jag känt ett ganska starkt behov av att titta på diverse road trips och promenader åt alla håll. Idag har jag nog varit överallt och ingenstans samtidigt.


 Syrran har ju ett Oculus Quest som synes, det är det jag har på mig. Jag har faktiskt köpt mig ett pico-headset till senare. Nu säger folk att Oculus Quest är bättre när man till exempel ska spela VR-spel, men jag spelar nästan aldrig några digitala spel längre, så jag tror inte att det har någon större betydelse. Inte när man bara har den till att se på film och meditera ibland i alla fall.

Idag tog jag mig tid att sitta en stund med VR-setet faktiskt. Det blev lite olika promenader, bland annat genom ett kvällsbelyst Bergen, Trondheim en vanlig dag, kanske i mars/april eller nåt, några olika klipp från Östersund och Frösön och så var jag ju på jakt efter något intressant från Höga Kusten. Sistnämnda hittade jag inte så mycket på. 

Och i morgon blir det alltså min lilla stad igen. Jag vet inte om jag har tid att gå till banken, jag hade faktiskt inte tänkt vara där så länge den här gången. Eventuellt gå på bokrean och en sväng på Rituals. Lite lunch med syrran blir det nog också tid för. Nu ska jag bara luta mig tillbaka och ladda allt fullt innan jag hoppar in i duschen och går till sängs. Sköt om er nu, det tänker jag göra!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...