måndag 27 november 2023

Och gårdagen gick åt till att ranka julkalendrar!

 


Det här har jag gjort tidigare men den här gången tänkte jag göra två listor. En "bäst of the best" och en Värst of the worst." Jag har även listat några jag inte sett men som ska ses.

Och eftersom jag är positivt lagd tänker jag börja med det positiva:


Bäst of the best⭐

  1. Selmas Saga
  2. Mirakel
  3. Mysteriet på Greveholm
  4. Kronprinsen som försvann
  5. Familjen Hedenhös uppfinner julen
  6. När karusellerna sover
  7. Teskedsgumman
  8. En hederlig jul med Knyckertz
  9. Trolltider
  10. Sunes Jul
  11. Julens hjältar
  12. Jakten på tidskristallen
  13. Ture Sventon
  14. Hotell gyllene knorren
  15. Stjärnhuset
  16. Jul i Kapernaum
  17. Panik i tomteverkstan
  18. 1000 år till julafton
Selmas Saga har nog blivit min absoluta favoritkalender, tätt följd av Mirakel som jag tycker var väldigt bra. Mysteriet på Greveholm står sig stadigt och hamnar därför över förra årets julkalender som jag faktiskt tyckte var väldigt bra. De som hamnade under top 4 var inte heller dåliga, bara mindre bra än de andra. Nu till de som jag tyckte var riktigt usla:

Worst of the worst💩

  1. Klasses Julkalender
  2. Kurt Olsson firar jul
  3. Julstrul med Staffan och Bengt
  4. Pelle Svanslös
  5. Allrams 100 höjdare
  6. Herkules Jonssons storverk
  7. Mysteriet på Greveholm 2 -Grevens återkomst
  8. Storm på lugna gatan
Här var det desto färre eftersom jag faktiskt inte sett så många dåliga julkalendrar (än!), men en del tyckte jag var riktiga bottennapp, som exempelvis Klasses julkalender. Jag upplevde det som att det inte hände någonting i den, lite samma sak med Kurt Olsson, en kalender till med samma tema. Julstrul med Staffan och Bengt tyckte jag faktiskt var lite rolig, men det var samma sak igen, inte mycket som hände.
Sedan kom Pelle Svanslös också. Människor dåligt utklädda till djur som spelar sämre teater än de kan spela för att de vet att barn ska se det känns inte som något jag skulle gilla. Jag gillade den inte heller när den kom, däremot älskade jag sagan och kanske var det därför jag blev lite besviken.
Allrams 100 höjdare hade fungerat bättre som ett vanligt barnprogram tror jag, jag tyckte att han var rolig och ganska söt, samma sak med figurerna, men som julkalender blev det lite väl drygt. Herkules Jonssons storverk tyckte jag egentligen om men på samma vis som med Allram hade jag hellre sett serien som barnprogramsserie än som julkalender. Uppföljaren till Mysteriet på Greveholm tillhör kategorin "guilty pleasure" eftersom jag tycker att den blev okej, men att den kunde ha blivit långt bättre. Storm på Lugna gatan kändes bara som att de inte ens försökt. Dock inte lika mycket som Klasse och Kurt som verkligen kändes som bottennapp.

Det var alla julkalendrar jag sett, rankade som en bra-lista och en anus-lista kan man väl säga. Lägger även märke till att den bra listan är längre än den dåliga så summa summarum har det kanske mest varit bra kalendrar jag sett, de dåliga kanske fallit mellan stolarna så länge de inte varit horribla. Det ska bli intressant att se om årets julkalender som visst är en nytolkning av Trolltider kommer att bli bra eller en upprepning av Greveholm. Sedan blir det även intressant att se vilka av dem jag inte sett som kommer att hamna på vilken lista. Såhär långt verkar det vara fler bra än dåliga i alla fall och det känns bra. Nästa kalenderrankning kommer när jag sett fler. Ta hand om er!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...