lördag 4 november 2023

En händelserik start på storhelgen!

 


Den här helgen började bra! Fredagens kulinariska resa bestod i en egen variant på "torskrygg på fjället" som för oss var stekt torskrygg med skirat smör, knaperstekt bacon och saltgurka. Till det serverades potatismos. Jag har sett flertalet varianter av Torskrygg på fjället och kanske testar vi en annan variant nästa gång det kommer på menyn. Var det gott då? Obeskrivligt! Gillar du torsk ska du absolut testa detta! Idén kom från en bok av Jan Guillou, Brobyggarna gissar jag på.

I övrigt var fredagen rätt bra den med!


Varierade snacks blev det, i form av lite blåbärslakrits, ostbågar, baconchips och ölkorv. Och så testade vi en till av Thaikuberna till lunch innan det. Jag har faktiskt börjat med ett litet taste-test på alla Thaikuber vi kan hitta för att de flesta faktiskt funkar som lunch en lat lördag. 

Fredagens kub bestod i sötsur kyckling med ris. En mild rätt som vi tyckte var ganska god. Helt okej människoföda även om jag föredrar hemlagat. Det går dock inte att jämföra så och jag känner att det är lite värt det att göra taste tests ibland för att se om man kan komma på något nytt att laga. Nu innehåller thaikuber kyckling, så det blir inte så stor variation, men det äts ju mycket kyckling i den här familjen.


Och vad gör man en insnöad lördag då?


Vädret var inte speciellt roligt idag. Dagen började med snöfall som stod som en vägg och plusgrader, så det var ordentligt med tösnö att bygga saker av, vilket kanske kan ses som positivt, även om eftermiddagen bjöd på snöblandat regn som förmodligen förstörde mycket av tösnön. Snöblandat regn kan vara det väder jag tycker minst om nästefter när det blåser. Stormen Hans och hans likar klarar jag mig gott utan, liksom snöglopp. 

Men man kan väl roa sig när snön står som en vägg också, jag och syrran blev inbjudna till grannen för att pyssla ihop lite kransar och annat smått till jul och det var rätt mysigt! Lördagen räddades! 


Jag tror vi satt i 2-3 timmar och pysslade med våra kransar och polkagrisar och drack mumin-te. Det var väldigt trevligt och något jag gärna gör igen. Men till slut blir man ju hungrig också, så efter att ha gjort klart våra pyssel och fikat klart och allt det gick vi hem för att göra ett nytt taste test på Thaikub.



Mediumkryddig panangcurrykyckling med jasmineris blev det den här gången. Den har vi båda ätit förut och den tillhör i alla fall mina favoriter bland thaikuber. Jag tror att jag skulle kunna laga alla de här rätterna själv i alla fall, men ibland är man som sagt lat. Det finns nio smaker allt som allt, så vi kommer nog att pröva fler. Vegetariska rätter ska visst också finnas, så det blir intressant. Den här är i alla fall min nuvarande favorit, tror den har varit det sedan vi bodde hos Gudrun i Östersund. 

Lite senare på kvällen tog vi oss iväg till kyrkogården för att tända lite ljus och tänka på våra döda. Jag har även införskaffat en ljuslykta att ha hemma till de som ingen minns, det finns tyvärr människor även i vår släkt, som av en eller annan anledning fallit eller knuffats ner i glömska. Det kan ibland göra ont att tänka på.



Eftersom snögloppet börjat intensifierats bestämde vi oss för att bli klara snabbt så att vi inte skulle bli förkylda igen. Svenska Kyrkan stod vid en liten brasa i kylan och bjöd på varm dryck till den som ville ha. Efter ett tag insåg i alla fall jag att bomullsjacka kanske inte var det bästa alternativet, så jag fick sitta i bilen och värma mig ett tag. När jag gjorde det tänkte jag på mina gamla släktingar som säkert hade det desto värre, de fick säkert gå hit från sina hem, så de fick nog prioritera desto mer. 

Och idag inleds en ny detox från sociala medier. Jag har faktiskt insett att Social media Detox inte behöver innebära att helt avstå från sociala medier, men däremot avstå från det toxiska med sociala medier, såsom överinformation, elitism och hat för att bara nämna några aspekter. Sociala medier har dessutom algoritmer som framhäver detta stereotypa och toxiska beteende, vilket jag inte riktigt känner att jag vill vara en del av. Jag har dragit ner på sociala medier till ett minimum under de här två senaste veckorna. Samtidigt har jag också dragit ner den tid jag läser och ser på nyheterna till en gång om dagen, vilket verkar ha haft en positiv inverkan på mitt mående. Det kanske är sant som det sägs att om du kan kanalisera den mängd negativ energi du tar in kommer du att märka en skillnad. Det här gäller ju inte bara i den virtuella världen utan också i den verkliga!

Jag har en del jobbigheter som jag börjat ta tag i nu:

  • En av våra busschaufförer som är själva förklaringen på en energivampyr. Det spelar ingen roll vad du pratar om, eller om du ens pratar med busschauffören. Det kommer förr eller senare en flod av hat åt ditt håll. 
    Det här är rätt enkelt att lösa och jag känner att jag lyckas rätt bra även om empaten i mig säger at det är elakt att ignorera människor. Det kanske är okej att vara lite elak om det är till hjälp. Därför har jag 1. Tagit reda på när den här kör och försökt att placera mina möten på dagar och tider då någon annan gör det. Vi har ju en bunt andra chaufförer som känns som en fröjd att åka med.
  • Narcissister i din direkta närvaro.
    Här vet jag att det gäller att vara kort och direkt. Så de narcissister och psyko/sociopater jag vet om brukar jag ge så lite tid jag bara kan. Måste jag interagera med dem gör jag det återigen på ett sätt som inte riskerar att spilla några bönor som de senare kan använda sig av.
  • Min egen psykiska trötthet.
    -Som jag tror är den värsta boven av dem alla! Jag har dock börjat ta fasta på att jag faktiskt är en morgonmänniska och jobba utifrån det. Jag har också försökt få bort den förbannade prestationsångesten, den är dock envis och behöver mer bearbetning. 
  • Mina trauman.
    Till sist, vad som är mitt allra största handikapp, nämligen mina inre demoner. Det här har jag försökt bearbeta på det viset att jag dels försöker knuffa bort dem genom att ersätta dem med affirmationer och positiva tankar. Till slut nöts nog traumana bort. 
  • Nyheterna!
    Som empat är det ett helvete att se på nyheterna! Jag har upptäckt att det i 70% av fallen sitter en människa med bekymrad uppsyn och berättar om en massa elände som sker i världen. Till 5%, något bra som någon gjort, 10% någon politiker som orerar och resten är väderleksrapport. Om min på lösa boliner ihopkastade statistik nu stämmer köper jag hellre en dagstidning. Stämmer den inte köper jag också hellre en dagstidning. Vädret finns det ju appar till. 
    Om jag bara ser nyheterna en gång i veckan eller så, finns också energi till att göra det, vilket jag anser är viktigt.

Allt detta kan egentligen sammanfogas till "hantering av negativ energi och negativt tänkande". Jag förstår mycket väl att det är svårt att göra sig av med negativitet och helt och hållet finns det heller inga krav på att man ska göra det. Däremot är det viktigt att inte låta negativiteten ta över helt. Notera bara att den finns och är en del av ditt tankesätt, men notera också att det finns andra fasetter än den, bara så kan du befria dig från hat och ondska.

Karma känner alla till, många vet grundhandlingen men inte alltid att karma handlar om mer än bara en grundhandling i vilken allt mynnar ut.

  1. Du får vad du förtjänar, som du sår får du skörda. Detta gäller för både ord, tanke och handling. Tänk därför efter innan du ens tänker en tanke. Ger den tanken mig bra karma?. V
  2. Du är ditt livs mästare, det är du och ingen annan som skapar och formar ditt liv. Den yttre världen är bara en reflektion av den inre världen.
  3. Strid är inte lösningen. Vi är världen men vi står inte över den. Det vi inte accepterar kommer att hända ändå. Acceptans och ödmjukhet ger mer än strid. 
  4. Du har själv ansvaret i att förändra dig själv för att sedan kunna förändra omvärlden. Egentligen är detta det enda verkliga ansvar en människa har. Var en bra förebild för såväl dig själv som för andra.
  5. Var medveten om att allt som sker är ditt eget ansvar. Att ta på sig världens tyngd är att ta på sig kontrollen.
  6. Se ett problem i taget, fler tankar, mer oro.
  7. Du är din egen tiggare och din egen välgörare. Du ska alltid hjälpa en vän i nöd.
  8. Allting hänger ihop, ha därför fokus på helheten snarare än på detaljerna.
  9. Vad som varit har varit, vad som kommer, kommer, men det du gör här och nu är vad som är viktigt för båda två.
  10. Allt förändras, du, liksom världen runt dig. Du är inte samma person som du alltid varit, världen är inte konstant. Allt passerar och ingenting är stabilt under solen
  11. Bevara lugnet vid motgångar, tålamod är en dygd som i slutändan kommer att belönas.
  12. Livet är fattigt om du inte deltar. Använd därför hjärta själ och sinne till allt du gör, om det så rör sig om att torka damm eller rensa rabatten. Lev snarare än att enbart existera. 
Många tror som sagt att "karma" bara handlar om den första regeln och att den bara gäller för den som gjort orätt. Men genom att önska någon annan dålig karma har du redan där gett dig själv dålig karma genom att inleda en mental strid, om än bara en mindre sådan. 

Jag tänker jobba med att stärka min karma nu under allhelgonahelgen. Att studera karma och verkligen ta in vad som egentligen är meningen med det. Kanske kan detta skapa ett inre lugn som gör att jag, liksom alla andra som gör samma sak, kan må en aning bättre i en värld som annars kantas av stress och negativ energi. Ta hand om er nu och kom ihåg att du sår vad du skördar, det gäller även dina tankar. I morgon är det söndag, då tänker jag baka några drömmar och ha en lika trevlig dag som jag haft idag. Ta hand om er nu. 



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...