onsdag 22 november 2023

En insnöad vecka!


Den här veckan har varit både kall och snötät så vi har gjort vårt bästa för att hålla oss varma och rörliga helt enkelt. Idag gjorde jag i ordning två peperonipizzor. I fredags var det ju Glassbilsfredag så vi handlade lite. Utöver det storhandlade vi mat i veckan som var, så att vi skulle slippa handla mer på ett tag, i kylan. Vi klarade maten ganska länge i alla fall! 


Och eftersom kaffebryggaren gick sönder i veckan tog vi fram en av mina finbryggare! Jag är ganska rädd om mina bodumbryggare, men någon gång ibland kan man faktiskt använda dem.



Förutom en vacker prydnad är den faktiskt ganska rolig att titta på. För dig som aldrig sett en fungerar den som så att du fyller underkolven med vatten i den mängd du behöver, sedan lägger du den mängd kaffe eller te du behöver i den övre kolven. Därefter sätter du ihop kolvarna så att de sluter helt tätt. Gummitutan ska fungera som en kork! När allt detta är klart placerar du bryggaren över en värmekälla, typ spisen eller en kokplatta. Nu är det viktigt att du håller koll på den! I takt med att vattnet värms upp kommer det att sugas upp i den övre kolven och blandas med kaffet eller teet. När allt vatten sugits upp ska du direkt flytta bryggaren från plattan till en sval yta, jag brukar ställa den antingen på diskbänken eller köksbänken. Nu kommer vacuumet i underkolven att släppa och vätskan i överkolven att rusa ner i den. Därefter kan du försiktigt avlägsna överkolven och placera den i sin hållare eller på ett ställe där den kan stå upprätt. Sedan är kaffet klart. Du får absolut inte låta bryggaren torrkoka, då kan du inte använda den längre, i värsta fall kan den faktiskt sprängas! Det där med att spränga underkolvar gör du bara en gång, dels kostar en ny underkolv 500:- och sedan kan du råka göra som jag, få allt te eller kaffe i skrevet och det är inte alls trevligt. Nej, direkt allt sugits upp får du avlägsna den från värmen så att inte det här händer! 😉


Och eftersom det varit så kallt fanns det bara en rätt som passade den helgen. 


Köttsoppa så klart! Det här är en rätt jag älskar men som tar hela dagen att laga till. Du har ett stort köttstycke, massor av buljong och rotsaker och så kokar du det så får doften sprida sig över hela huset som en dimma av välbehag. Långkok är något jag verkligen älskar just därför! 

Och veckan innan hann vi med ett taste test till. En vegetarisk panangcurry blev det den här gången! Display på den kommer nedan:

Den här var speciell! Den är vegetarisk men smaken påminde om en Curry med räkor! Intressant, men jag gillar kycklingvarianten mer och funderar ärligt talat på att laga den själv någon gång när jag känner för att göra ett storkok. 
Nu får vi se när nästa taste test blir, förmodligen när jag hittat någon rolig smak att testa.

I morgon ska vi storstäda då jag ser att undervåningen ser ut som att det bott hoarders här och det gör det i alla fall inte. Fredagshandla ska vi också göra, vi har lite planer för att laga sjömansbiff den här fredagen. På fredag kommer dessutom charkbilen tillbaka! Vi trodde länge att de tänkte avsluta det där, men de verkar ha ordnat upp sina affärer, så det blir charkfredag den här veckan, och så på lördag har vi planer på att ta en sväng till min lilla stad och rå om den lite. Kolla lite affärer, äta något gott, bara må bra helt enkelt. Två saker att se fram emot, tre dagar med morgondagen då jag utöver städandet tänkte baka lite och koka sylt. Blir en fin avslutning på den här veckan! 

Vi ses alltså i morgon, tills dess får ni ta hand om er, njut av livet, det tänker i alla fall jag göra!













 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...