tisdag 28 november 2023

Kvalitetsdag med katten och lite sökande efter visdomsord

 


Idag har jag mest mysat med katten och funderat på vad jag vill göra till våren. Hon ser ut sådär eftersom hon spionerar på folk utanför fönstret samtidigt som hon sitter i min säng och ser ut som en pillemar.
Till våren lär jag studera som vanligt, jag tänker att jag söker CSN och pluggar fram till april/maj då jag ska ansöka till något helt nytt! Tanken föddes för ett par veckor sedan men det är först nu jag har planerat in saker klart.
Jag kommer att välja någon enklare kurs i vår och samtidigt fokusera på en körkortsutbildning nu när jag kan få ihop det med studierna på ett rimligt vis. I april någon gång kommer jag att ansöka till en fotografutbildning som ska äga rum nästa höst någonstans om jag blir antagen. Håll tummarna! 🤞🤞


Och så lite mer feel good!
Det är viktigt att komma ihåg sig själv, i synnerhet i stressiga tider som dagarna före jul! Några julklappar har jag hunnit med att köpa i alla fall, men fler ska väl inhandlas så fort vädret är med mig.

Idag har jag i alla fall tittat runt efter lite visdomar från olika filosofier så här kommer lite sådana. Notera bara att jag inte tänker berätta vilka filosofier det rör sig om, eftersom fokus ska ligga på vad som sagts:

  • Ha inga begär och var inte girig
  • Allt kortvarigt är lidande, så även livet och dess processer.
  • Ditt mående är ditt ansvar.
  • Om ingen bett dig om det, dela inte med dig av åsikter eller råd.
  • Lögner, vilseledande, sårande och skvaller ska du avstå från.
  • Gör inga sexuella närmanden utan samtycke.
  • Dela inte med dig av dina problem till den som inte är intresserad.
  • Respektera dig själv liksom andra människor
  • Missbruka inget, varken mentalt eller fysiskt. Det kan röra sig om substanser, internet, gudar, idoler, politik och liknande.
  • Se världen såsom den är -varken mer eller mindre.
  • Reservera klagomål till när det är nödvändigt.
  • Stjäl inte. 
  • Respektera ledighet, liksom arbetstid
  • Respektera kunskapen, liksom din familj och de som ligger dig närmast
  • Vittna inte falskt
  • Var vänlig och visa medkänsla, känner du att du inte kan detta i ett visst sammanhang, gå därifrån.
  • Skada varken levande varelser eller växtlighet.
  • Ta ingenting för givet
  • Tala rätt och handla rätt så kommer du även att leva rätt.
  • Förhindra ogynnsamt tänkande och lägg fokus på rätt saker.
  • Varje handling, känsla och tanke du utsänder är som en bumerang som kommer tillbaka.
  • Du är skaparen av ditt liv, din framtid och ditt öde. 
  • Var ödmjuk när du accepterar konsekvenserna av dina handlingar.
  • Ingenting sker av en slump
  • Allt börjar med dig, allt slutar med dig. Sköt ditt, skit i andra.
  • Du ansvarar för hur du framstår för andra.
  • Allt hänger ihop
  • En sak i taget ger bäst resultat.
  • Generositet och gästvänlighet ger mer än egoism och girighet.
  • Du är här och nu, allt annat kvittar just nu.
  • Du kommer inte förändras förrän du lärt dig en läxa av vad som nu gör dig ont.
  • Tålamod är en dygd
  • Dina handlingar kan vara en inspiration för andra, se därför till att handla rätt.
  • Harmoni och kaos kan varken leva med eller utan varandra eftersom båda har en del av den andra i sig. 
Det finns säkert fler visdomar som man kan ta åt sig av, men just nu är jag nöjd med att ha hittat dessa.
Att sova, äta och träna på rätt sida dygnet och stimulera hjärnan med rätt saker är självklart också det viktigt. Livet är till för att leva, inte bara överleva. Det har jag lärt mig med åren. En annan sak jag lärt mig med åren är att värdesätta det jag faktiskt ser som värdefullt och att kassera det som känns som en värdelös börda, annars kommer de där värdelösa bördorna snart att ta upp all plats för vad som är värdefullt. Mina trauman kommer sig av vad dumma människor av vilka en del inte ens lever längre gjort mig, jag anser att det bara är en värdelös börda som kommer att förstöra mer än det ger om jag fortsätter att ha det kvar. Jag jobbar varje dag med att hantera allt det här, men jag känner också att jag faktiskt mår bättre och bättre med åren. Sköt om er nu!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...