onsdag 19 oktober 2022

2 dagar in på detoxperioden och jag känner mig redan bättre!

 




Två dagar utan en massa överinformation i öronen och jag har redan fått  mer ordning på livet. Jag har till exempel börjat laga mer mat!
Igår körde vi plättar med hjortrongrädde! Självklart hade vi sylten framme så att vi kunde ha extra sylt på det. 


Sedan har jag börjat lägga om kosten, vilket smittat av sig på övriga familjen. Syrran sa att hon till och med börjat äta sundare när hon äter på jobbet, vilket gjorde mig stolt över mig själv. Lunchmaten har förändrats drastiskt från omeletter eller mackor till sallader! Idag gjorde vi en räksallad med allt möjligt gott i samt lite gurka, svamp och persilja. Ett skivat ägg till den som var sugen på det, jag tyckte att det var gott som det var!
Jag tänker även börja äta probiotika framöver så att magen blir lite snällare. Lite vitamintillskott och sånt kanske inte heller är fel. En sundare livsstil överlag tror jag är en vinnare för de flesta av oss, frågan är bara vad som är "en sundare livsstil" för individen. I mitt fall är fysisk aktivitet och rätt kost bra att börja med, det tänker jag i alla fall. 

Men det är som sagt inte bara kroppen vi behöver ta hand om, det mentala måendet är också viktigt att sköta om. I mitt fall har jag fortfarande besvär av mina inre demoner från grundskolan som ibland vill komma och spöka för mig, trots att jag vet att grundskolan avslutades för 20 år sedan och inte påverkar mig längre.

Här är jag faktiskt tacksam över en god vän till mig som lärde mig något när jag gick på Birka. Han beskrev hjärnan som en programmerbar dator, konsten är bara  att lära sig programmera den, precis som med en dator! Men är det inte en hel del kodning när man programmerar datorer? Jo, men det är det även när man programmerar hjärnan! Jag har faktiskt tänkt på det här ett tag och lärt mig bemästra det rätt bra när hjärnan stökat för mycket! Här är en grej jag brukar ta till när det där neggiga tänket kommer spökandes:

Hjärnan projicerar ju gärna bilder för vårt inre, det har med associationsminnet att göra! Det här kan man föreställa sig lite som en TV som visar olika program beroende på vilken kanal man väljer, ibland kan man även välja att helt slå av den! När du ser på TV kan du välja bort saker du inte vill kolla på, men visste du att det även går att göra med hjärnan? Det här låter kanske läskigare än vad det är, men precis som att vi kan lära oss kontrollera våra egna drömmar kan vi lära oss kontrollera våra övriga tankar! Byt bara kanal när det visas något du inte är intresserad av, men gör klart för hjärnan att du inte är intresserad också, här gäller det att verkligen veta vad man vill. Det kommer inte att fungera med en gång, men på sikt kommer din hjärna att programmeras till att mista intresset för att tänka på det där du inte vill tänka på! Mina inre demoner kommer som sagt från trauman jag utsattes för under grundskolan och där är det enkelt att bara få hjärnan att förstå att grundskolan passerade för 20 år sedan, det är ingenting som berör längre. Återigen gäller det att veta att ingenting är permanent, varken gott eller ont, allt är moln som passerar för att göra plats åt nya. Moln har även olika storlek, egenskaper, tjocklek, så de uppfattas olika, precis som våra tankar, men vad som är gemensamt för dem alla är att de passerar och att det egentligen är lönlöst att hålla fast vid dem om man inte faktiskt har någon poäng med att göra det. I traumademonernas fall stannar de mest för att de kan, så det finns ju ingen poäng med att hålla fast vid dem, lika lite som att hålla fast vid gamla ex eller andra dåliga affärer man gjort i sitt liv. Då är det bättre att lämna plats åt nya fräscha tankar och bara förklara för hjärnan att gamla sopor inte är något man spar på, ingen vill vara en hoarder!

I slutändan vet ju i alla fall jag att de som häcklat mig i grundskolan hade fel, de kanske helt enkelt projicerade sina egna tillkortakommanden på mig? Kanske är det så med folk som häcklar andra överlag? 😉

Ibland hjälper det faktiskt att byta kanal, att ignorera saker, men då är också det viktiga att inte tänka på den där "rosa elefanten" ens i någon mening, inte ens i meningen "det finns ingen rosa elefant" för då finns det ju en i meningen "det finns ingen rosa elefant". TV:n fortsätter ju inte att gå när du stängt av den, så fortsätt inte heller att tänka negativt när du stängt av ditt negativa tänkande. Ta hand om dig därute, stay strong!💪 Om folk är elaka är det ultimata straffet att inte ens påverkas av dem, det kommer att göra fruktansvärt ont i dem. Tänk på det och tills vi ses igen, var snäll mot dig själv och dem du omger dig med, det ger mer än att behandla sig själv och andra som skit, tro mig!

❃~❀~✾~Namaste!~✾~❀~
🙏

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...