Lördagens små krumsprång!

(Dagens inlägg kommer att delas upp i olika rubriker så att det inte blir så rörigt att läsa!)

Teckning! 


Veckans och helgens teckningssession har bestått i att snickra karaktärer till mitt och systerns lilla rollspelsprojekt "Bocas värld" som helt enkelt är vår egen version av "BCmangas värld" som det fanns ett litet universum som hette på Bonnier Carlsens mangasajt Bcmanga.se (2004-2009 om jag minns rätt). Som referenser har vi använt oss av två grundläggande mangatecknarböcker, diverse gamla skärmdumpar från Bcmanga och så en lite mer avancerad tecknarbok från Nosebleed studios. 
Detta för att få karaktärerna så lika BCmangas "karaktärer" som möjligt då vi började med det här när vi ville skapa en egen BCmangas värld någonstans 2006.
Det här trodde jag skulle bli rätt enkelt att göra eftersom stilen är ganska grundläggande, inga direkta superutmaningar, men det var just det som var utmaningen, stilen är väldigt enkel! Faktiskt, lite baserad på streckgubbar. Dock är det väl så med de flesta tecknade serier, allt börjar med en streckgubbe som senare byggs ut till en karaktär. 

Vi har i nuläget skapat över 60 karaktärer ihop, några har jag faktiskt skapat via Picos avatarstudio och senare tecknat om så att de ska passa in i storyn. Kenneth och Kajsa är två av dem!



Här har jag gett dem lite små renoveringar. I Kenneths fall har han fått en alternativ version som är tänkt att användas i ett annat projekt som är Bocas alternativa universum mirakelvärlden. Mer om det framöver. Kajsa har fått några ansiktslyftningar när jag väl kom på att jag skulle släppa hennes verkliga karaktär, bland annat ett par tatueringar, mörkare hy och lite mer New Age/indie över hennes stil. 

Allt som allt vet jag att vi har ungefär 60+ karaktärer som vi kommer att släppa med tiden, några i Mirakelvärlden, några i Bocas värld och så klart ska det också komma ett kaninhål mellan dessa två världar, men det här projektet är ganska stort och tidskrävande, så det blir inte på en gång precis.
Lite antagonister och dylikt kommer också att komma upp.

Och eftersom inspirationen kommer från BCmanga från början kan jag redan nu säga att vi inte kommer att inkludera några "gamla BC:are" men däremot är folk välkomna att komma med idéer. Om vi i så fall använder dem kommer vi att tala om varifrån idéerna kommer.


Djuren på går'n


Nu till en annan sak vi hållit på med under veckan som är ett extremt tillfredsställande nöje. Vi har ju åtminstone 11 stycken koltrastar på gården och det finns ingenting sådana älskar mer än frukt, bär och insekter, så att ge dem diverse små äppelbitar, smågryn och annat är bland det roligaste som finns! De äter som galningar!


Trastar av olika slag har vi ju haft här förut, dock ovanligt att vi haft såhär gott om koltrastar! En sak jag förstått med just koltrastar är att de är mycket intelligenta och läraktiga fåglar. För en hel del år sedan kom en ensam hane och satt sig vid fågelbordet och jag, som är en såndär djurvän, satt och småpratade med den innanför fönstret. Till slut kommer den upp på fönsterblecket och tjattrar som för att konversera med mig. En charmig krabat jag nog aldrig kommer att glömma bort!
Senare har jag förstått att de är väldigt sociala när de väl förstått att personen de har att göra med är ofarlig. De här har till exempel lärt sig att när vi sitter vid fönstret finns stora chanser att det flyger ut något smaskigt, så nu har de börjat komma fram när vi fikar och fågla sig, väl medvetna om att de får mat om de gör så!

Nu vet jag om att många som bor tättbebyggt inte tycker om att man matar fåglar, de menar att fåglarna blir för tama och ibland även oförskämda. Det man då inte tänker på är att fåglar inte är dumma bara för att de har små huvuden, de ser allt och i städerna händer det med jämna mellanrum att folk tar bort fågelbon eller skjuter av flockar, hundar och barn kan också vara väldigt empatilösa mot djuren, varför de till slut blir just oförskämda, eftersom de fått bilden av människor som "flock" som oförskämda. 
Det här gör att man blir förbannade på varandra och till slut hamnar i någon sorts konflikt. 
-Lite som människor med andra ord. Vi missuppfattar och bygger på egna uppfattningar om saker och så blir allt bara fel, vem är inte skyldig till sånt då och då?

Summa summarum matar jag fåglarna hemma hos mig eftersom jag bor en bit ut i skogen eftersom de inte är så många där, i städerna är fåglarna inte lika rädda för folk  och kan därför komma i stora skockar eller rent av överfalla om man matar dem, därför undviker jag det... -Omdetinteärgråsparvarfördeäregentligenintefåglarutansmåpotatisarmedvingar 😏
Som sagt, jag förstår att man inte vill mata dem inne i tättbebyggda områden, men ute i skogen kan man nog lugnt mata dem om man så vill.


Annat som hänt den här helgen

Igår var puckosopas i farten igen! Vad gjorde jag den här gången? Den här gången skulle jag gå och lägga mig och sova en liten stund till på morgonkvisten och eftersom jag halvsov råkade jag armbåga telefonen rakt i displayen vilket gjorde väldigt ont och jag tänkte väl att det säkert bara skulle bli ett blåmärke eller en bula i vanlig ordning... Jag hade inte helt rätt i det!


Jag hade ju glömt att jag hade spräckt displayen ett par gånger och att det flugit ut en glasbit ut ett hörn på den! Självklart är det där jag slår i armbågen och får ett litet irriterande skrap/skärsår som gör sig påmint genom att svida så fort man kommer åt det. Telefonen får inte dela säng med mig mer helt enkelt, sämsta sängkamraten!

Nåja, det blev ändå en bra fredag med sjömansbiff som vi alla hade hjälpts åt med, lite gott att dricka och så var allt bra med den dagen! Lördagsgodiset ordnade jag däremot med det här!


Till middag bestämde jag att vi skulle göra något enkelt, så jag gjorde helt enkelt några lite lyxigare polarpizzor... Som egentligen bara är varma mackor på polarbröd med pizzatopping om man ska vara ärlig. Capricciosa tänkte jag när jag slängde ihop dem, en portion utan svamp, resten med och så bytte jag ut mozzarellan mot norrlandsost och eftersom vi inte heller hade någon kokt skinka använde jag bacon. Blev det bra? Det blev det, som sidorätt hade vi lite hamburgerkött och gurka till den som var sugen. Efterrätten blev glass!
Ja, vi hittade ju igen glassbilen igår och de hade ispennor, som ju är en glass som är mer rolig än prisvärd. Smakar som vilken isglass som helst. Vi köpte lite annan glass också, mest för att vi behöver glasspinnarna i odlingen.

Sedan har jag faktiskt druckit rätt mycket te idag,  dels kom ju min nya superhäftiga temugg idag så att jag fick prova den. God-drucken mugg och så är det ju en effektmugg, så jag är lite rädd om den!

Temat är så klart Yu-gi-oh som det varit ett tag nu. Yugioh och Dark Magician på framsidan och Seto Kaiba och hans trotjänare Blue eyes på baksidan. Texten "it's time to diel" finns på muggen när den är kall, men försvinner när den värms upp och monstren kommer fram. -En av de roligare muggarna i min samling!

Vad gör vi i morgon då? Filar lite mer på plugget, planerar lite och så städar vi ur den där förbannade skrubben, så är vi hemma sen. Nu tänkte jag inte göra mer idag i alla fall. Ta hand om er och glöm inte att alla har ett värde i världen. 





Kommentarer