måndag 8 januari 2024

Mattemåndag med salmiak och ramune


Idag har jag återigen tittat i min bok om matematik och jag tycker bara mer och mer om den. För den som inte är bekant med de gyllene böckerna från 50-60talet  kan jag säga att boken heter "en gyllene bok om matematik" och var en del i att på ett hyfsat pedagogiskt och enkelt sätt förklara matematik. Om du är en bokmal med förkärlek för språk är det en bra bok att börja med, men också om du bara är intresserad av matematik, den lär dig rätt mycket intressanta saker.

Sedan hade vi lite ramune kvar i kylskåpet också, så det drack vi till kvällsmaten. 


Ramune med smak av druva blev det och jag noterade först nu att de ritat små ansikten på druvorna! Den här julen bestämde jag mig för att vi skulle köpa en ramunesort som vi visste vad den smakade, förra året köpte vi en såndär mysteryflavor-variant varav en smakade tiramisu och en smakade gräddkola. Ramune är lite som Bertie Bott:s bönor i alla smaker vilket jag inte riktigt tänkt på där.

Den här smaken visste vi skulle smaka bra, så vi valde helt enkelt den i stället för att gissa oss fram. I morgon blir det i alla fall en sväng till min lilla stad igen och göra några ärenden. Ringa och meddela skolan att jag bytt e-post ska jag också göra, men just nu ska jag nog bara sova. Sköt om er!!




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...