tisdag 2 januari 2024

Getingboet växer och nya glassprojekt har sjösatts!


Då jag mest varit strandsatt på grund av kvinnoveckans första fas, har jag inte haft mycket att göra idag heller. Jag har virkat vidare på mitt getingbo och så har jag testblandat lite nya glassorter. Smakerna blev helt topp, men konsistensen på gräddglassen blev lite sådär kanske. Mindre kondenserad mjölk och lite fluffigare grädde nästa gång så blir det säkert bättre!

Sorbeten kallar jag för "gul snö" och det finns det goda skäl till:

-Ska du äta gul snö ska du äta den här! Den är lätt att göra och går att ha både som sorbet, slush och "shaved ice" som ni ser. Du tar bara lite multivitamindryck eller annan saft du gillar och kör runt i glassmaskinen tills den blir fluffig, sedan in i frysen en liten stund innan du skrapar loss den så att den ser ut som snö. I detta fall alltså gul sådan. 

Det andra projektet kräver lite mer mupplande från min sida och är än så länge en prototyp, men det är alltså två äggulor som du blandar med socker, vanillinsocker och lite vaniljpulver (jag brukar köra kung Markattas, men det spelar säkert ingen större roll). Sedan rör du ihop kondenserad mjölk, grädde och hjortronsylt och det är där jag tror att jag behöver ändra lite eftersom gräddblandningen förmodligen blev lite för lös, vilket gjorde glassen lite blaskig. Smaken blev jättebra, dock inte konsistensen, så här får jag försöka återgå till ritbordet litet...

Så det är vad jag gjort idag, jag har gjort glass, sett på film, halvsovit och så har jag virkat lite på getingboet. Kvalitetstid med katten har jag haft också, det får man inte glömma!
I morgon åker jag i alla fall iväg för att hämta mina böcker som ligger och väntar på mig, bland annat väntar den här fina på mig:

-Det är alltså en uppföljare till Barbro Lindgrens klassiker "korken flyger" jag ju fick i julklapp tillsammans med föregångaren "vems lilla mössa flyger". Den här kom ut 2020 och jag köpte den för att se hur mycket jag känner igen mig i från de andra två som jag nu läst ut. Jag har sett några recensioner som säger att den faktiskt är rätt bra, så det blir lite intressant att se hur det är med den saken sådär 30 år senare. 

Utöver det har tyskaboken också kommit så plugget kan väl börja så snart jag pratat med SYO och CSN lite. Jag måste även kontakta skolan eftersom jag bytt E-post. Vad jag ska göra nu vet jag i alla fall, jag ska ta och sova bort lite värk. I morgon tänkte jag nämligen förutom hämta de här böckerna ta itu med röran här inne, det ser ut som att det bor värre luffare här än det gör. Ta hand om er nu! 






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...