söndag 1 oktober 2023

Slutet på en förbannat jobbig helg

Vaknade i fredags med en hals som svullnat igen så mycket att jag trodde att jag fått körtelfeber. Som tur var visade det sig vara ett vanligt influensavirus, men eftersom jag inte haft influensa sedan innan pandemin slog den knock-out på mig direkt. I enighet med detta har jag sovit hela fredagen och lördagen med undantag för att kliva upp och äta lite då och då. Hungrig är det bara dumt att vara.
Aptiten är det nämligen inget fel på, har ätit ganska normalt den här helgen även om jag mest druckit vatten.

Den här rätten var riktigt god, morsans marinerade och helstekta fläskfilé med kokta morötter och klyftpotatis, farsans ostsås och så en liten tzatsiki som jag slängde ihop i all hast för att syrran sa att hon ville ha det. Eftersom jag också ville ha det, tzatsiki är gott, rörde jag ihop en. Det är ganska enkelt, jag brukar ha i créme fraiche eller grekisk yoghurt, gurktärningar och så massor av vitlök, pressar en stor vitlöksklyfta och bombar med vitlökspulver och svartpeppar. Sen geggar man bara ihop det hela och hela familjen har godkänt den.

Lördag åts det våfflor med glass och grädde vilket kändes tacksamt efter en natt med hög feber. Glass är alltid välkommet när man kallsvettas efter en sådan pers. Den här veckan kommer i alla fall planeringen att infalla på måndagen som den ska, eftersom jag inte gjort mycket annat än sovit den här helgen. 
Söndag blev jag väckt tidigt av en talgoxe som ville berätta för mig att de ätit upp fågelmaten igen. Eftersom folk redan var på den bollen la jag mig och värmde fötterna på katten en stund till innan jag gick ner och tog en stor tillbringare med vatten som jag satt mig framför TV:n med. Lite korvstroganoff åt jag också, så aptiten har varit som vanligt, däremot inte mitt övriga jag. 
 
Det verkar i alla fall gå framåt och om jag inte orkar med plugget fullt ut i morgon orkar jag i alla fall med lite planering, det är alltid något. Sedan kanske jag är tillräckligt kry för att baka något trevligt också. En stor sats med vaniljdrömmar låter i så fall lockande. 
Tills vidare ska jag i alla fall fortsätta med färgläggandet av nästa Gaiashortie som kommer ut så fort det är klart. Sköt om er!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...