söndag 29 oktober 2023

Ett axplock från helgen -Och torsdagen




Den här helgen har varit bra! Fredagsmiddagen bestod i marinerad rostbiff som legat skivad i kylen sedan gårdagen. Till den hade vi en god sås och lite gelé. Sallad och potatis så var det grejat.

Lördagen bestod i att städa ur rummet lite skräp som legat där medan jag varit sjuk. Storstädning med andra ord och både jag och katten är glada!




Idag, söndag testade jag en av de där Thaikuberna jag köpte åt mig och syrran på Stora Coop. Det här var en indisk kub med Tikka Masala-kyckling och jasmineris. Riktigt stark vilket passar en kall dag. Lite vedhantering efter det och vi stod oss rätt bra. Utöver det har det varit en lat dag med film varvat med städning och lite färgläggning. Ibland får man vara lite ledig också!



                                                      
Och i förra veckan käkade vi något jag tycker är väldigt gott, men som en del tycker är äckligt och det är paltbröd med fläsk och vitsås. Hatare får hata bäst de vill, jag tycker att det är jättegott. 

Och hur blir det med sociala medier den här veckan? Jag tänker faktiskt minimera mitt användande av alla plattformar som har kommentarsfält. Jag har visserligen appar på datorn som tar bort både kommentarsfält och nyhetsflöden, men de apparna verkar inte fungera i telefonen i nuläget så jag tänker faktiskt behålla det humör jag vaknade på i morse, det kändes som ett bra flyt som jag gärna stannar kvar i. Ingen bak-söndag just idag, men en bak-måndag är inplanerad eftersom vi behöver köpa lite material till baket. 

Jag har alltså bestämt mig för att undvika toxicitet den här veckan också. Detta för att ha energi över till annat. Du får väldigt lite energi över om du ger den till något toxiskt helt enkelt. Här har vi i alla fall 10 saker jag kommer att yxa:

  • Egoism
  • Faktaresistens och mytomani
  • Desinformation
  • Svartsjuka och manipulation
  • Överdriven missunnsamhet
  • Besser-lesserwisserism
  • Konfliktsökande och drama
  • Skvaller
  • Passiv aggressivitet och negativt tänkande
  • Onödigt gnäll
Dessa saker ser man alltför mycket av nästan överallt och jag vet inte om man behöver förklara dem närmre, de är i alla fall inte bra för själen. 
Jag kan väl lägga till dessa punkter här också, även om jag tror att det faller in på i stort sett alla 10. 
  • Narcissister
  • psykopater och sociopater
Båda dessa sorter sysslar med desinformation, svartsjuka, manipulation och så vidare, de kvalar in på listan ganska bra. Dessvärre har sociala medier möjliggjort för dessa att nå ut till fler och just nu har jag nolltolerans mot den typen av människor och miljöer. Jag har dessutom en hel del annat att stå i. Sköt om er nu! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...