måndag 30 oktober 2023

Idag har varit en fin måndag


Jag börjar förstå min katt lite. Det där med mental detox och mindfulness behöver man egentligen inte lära in, det finns faktiskt djupt inne i oss alla som en instinkt. Att förstå när kroppen behöver en paus, när du behöver stanna upp och ta in vad som händer här och nu. 
Det vi behöver lära oss när vi håller på med mindfulness är utöver det jag skrivit finns inom oss:

  • Att inte döma. 
  • Att ha tålamod. 
  • Att befria sig från förväntningar och prestationskrav.
  • Att acceptera
  • Att ha tillit.
  • Att inte sträva
  • Att släppa taget.

  • Jag började med mindfulness 2020 och kan inte säga att jag skött det alla gånger. Alla de här punkterna måste växa fram som en planta ur ett frö, det sker inte på en gång, men en dag vaknar du och inser att du faktiskt har det i dig.
    Att släppa taget och acceptera det som varit har varit centralt för mig som levt större delen av mitt liv i bitterhet över saker jag egentligen inte längre kan ändra på. Det som hänt har hänt, det som går att förändra är det du har framför dig.Dömande och bristande acceptans är saker som väger tungt i den mentala ryggsäcken, varför det bästa är att bara lasta ur dem. Förväntningar leder till prestationskrav och det kan leda till en ökad risk för misslyckande och besvikelse. Det är bra att ha goda förväntningar, men ha dem på en normal nivå, allt för att slippa bli besviken. Sträva inte efter ständig kontroll, eller för den delen efter att vara bäst, det räcker faktiskt gott att vara bra och låta resten bero. Du duger och är bra precis som du är och det är det du ska komma fram till när du håller på med mindfulness. Du är här och nu och det i sig är en gåva du fått av livet självt. Släpp taget om det oviktiga för att ge plats åt det som betyder något. Om du inte gör det kommer livet att bli mer komplext än det redan är.

  • Mindfulness handlar alltså om att öva in konsten att leva och öva bort konsten att existera utan att leva fullt ut. Konsten att förstå att livet faktiskt är något som pågår nu och inte i framtiden eller i det förflutna. Vi är alla värda att förstå det här, livet är trots allt det viktigaste vi har 💖

  • ~🌸Namaskar☮~
    🙏Namaste🙏

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...