onsdag 25 oktober 2023

Idag tänkte jag på det här med mental detox!

 

Bilden är framgooglad och alltså inte tagen av mig.

Jag nämnde ju tidigare att jag fuskat en del med min mindfulness och med att ta hand om mig själv. Nu har hösten börjat övergå i vinter och det är ungefär då man gärna vill känna sig låg mentalt. För mig kommer det här gärna som en gammal vana, även om jag vet att jag har vänner runt mig som älskar mig, som då och då berättar att de uppskattar mitt sällskap och ibland till och med saknar det. Det är skönt att veta att man är behövd. Det fanns ju en tid då man tvivlade på att folk faktiskt menade det när de sa sådana saker. Den tiden är som tur är över sedan länge, även om den ibland vill göra sig påmind.

Visst är det lite underligt, det där med mindfulness. Att vi måste lära oss något som borde vara instinktivt. Jag bor nära älven och brukar ibland sitta vid den och meditera vilket brukar få min katt att se fundersamt på mig som för att säga "behöver du lära dig det där? Det där trodde jag alla kunde!" Jag får ibland för mig att djuren många gånger funderar över vad vi människor fyller för syfte och kanske framförallt vad vi håller på med! I deras värld kanske det allra nödvändigaste är att äta, sova och leva. Ett normalt liv kanske, men vi har med tiden förvrängts till en sort som tycker att stress och ångest är nödvändigt för ett välfungerande liv. Är det verkligen det? Kanske borde vi ställa oss själva frågan vad vi håller på med och vad vi fyller för syfte, för jag tror att vi alla fyller ett syfte annars skulle vi inte vara här! Allt handlar bara om att ta reda på saker. 

Jag har många väldigt kloka vänner och en av dem sa till mig en gång att en vis människa vet att det stressar att inte ha koll. Tar man bara in en del av sin totala omgivning kommer man till slut att inse att man inte har så mycket koll och det kommer leda till en massa onödig stress. Att lägga fokus på saker man egentligen inte kan göra mycket åt leder också till onödig stress och en liggande åtta av "varför" som aldrig kommer att möta ett "därför". Det ligger en hel del i det där. Petitesser och detaljer är visst bra för att skapa en helhet, men för att dessa ska fylla en vettig funktion måste man se saker från ett helhetsperspektiv och ta in hela omgivningen i stället. 

Det är kanske lite det medveten närvaro handlar om. Att inse att livet är något som pågår här och nu, inte i framtiden eller i det förflutna. Dessa två är bara stöttande karaktärer medan ditt nu är huvudkaraktären i ditt liv, vad du alltså ska lägga mest fokus på. 
Mindfulness kan många gånger tolkas som flum, men det ser jag lite som en misstolkning eftersom det faktiskt handlar om att aktivera sina sinnen för att lättare kunna leva livet fullt ut. Inom sjukvården används metoden för att lindra stress -och ångestrelaterade problem. Inom sjukvården brukar man kombinera detta med KBT eller något som kallas neuro Act som båda handlar om att söka inom sig själv efter vad som egentligen orsakat de problem man nu har. 

Den här kloka vännen jag har brukar ofta säga att jag går för mycket på helspänn när jag är ute bland folk, att jag inte verkar tro att jag duger som jag är. Ibland tror jag att det är så det är. Jag tar inte alltid in hela omgivningen utan går runt med tunnelseende, kanske för att jag är överspänd och behöver varva ner. I mitt fall kanske det är bra att träna lite på det varje dag, på att faktiskt se att världen faktiskt är större än man tror. -Kanske framförallt djupare. Ta hand om er nu, det har jag glömt att göra nu ett tag, men jag tänker ändra på det och försöka leva mer i nuet. Gör det du med! 💖


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...