måndag 8 maj 2023

Denna helgen -ett liv


Den här helgen har, trots hektiska perioder, varit ganska chill. Naturkunskapen är relativt nära en tenta och trots att jag trodde det verkar det inte som att CSN brydde sig nämnvärt om att min handläggare lämnat tillbaka uppgifter till mig så att kursen behövts förlängas flera gånger. 
Jag vet att varken skolan eller CSN har någonting emot mig, det finns säkert folk som är värre, därvidlag är det nog bara mina hjärnspöken som inbillar mig att läget är sämre än det är.

Jag älskar de här naturkunskapskurserna jag gått nu. Den första blev jag godkänd i och handläggaren var väldigt nöjd med mitt framförande vilket jag blev jätteglad att höra eftersom jag verkligen inte är van vid att göra labbrapporter, jag är ju mer språkvetare än naturvetare. Ämnet är intressant och jag skulle kunna bo i ämnet! Dock har vi ett problem i form av en handläggare vars återkoppling varit fullständigt värdelös. Har jag behövt hjälp har jag fått fråga någon annan i rädsla att få någon form av sur kommentar som bara dödar studiepeppen ytterligare. Allt i kursen är jätteintressant, som en egen liten fantastisk värld... Dock inte handläggaren den här gången. Jag gav henne en chans till med tvåan, jag tror inte hon är värd en tredje, det här är ingen bra lärare helt enkelt. Trevlig under examinationerna, det är hon ju, men inte i text. Jag har kommit till den punkt i livet då jag inte blir arg på saker jag inte kan påverka, kan jag påverka det gör jag det, arg händer det att jag blir, men alltmer sällan, den här gången blev jag faktiskt väldigt arg eftersom jag verkligen avskyr glädjedödare och hennes feedback har samma effekt på mig som klor och tensider har på min vän Freyr. Biologer, betänk det. 
Jag vet dock vad jag ska göra. Jag ska ge henne ett perfekt uppdrag, desto fortare slipper jag ifrån människan. 

Som tur är har som sagt inte CSN eller skolan i Östersund reagerat speciellt negativt på det, de har mest sett förvirrade ut tills jag förklarade vad som hänt, då såg de mest ut att tycka synd om mig. "Jaså, du har fått en sådan lärare, då förstår vi." Var väl en sak de sa. Jag tänker i alla fall sätta mig och titta igenom det här lite extra, nagelfara lite och försöka säga till studiepeppen att inte vara rädd längre, kommer hon och skrämmer den igen ber jag väl Loke komma och bita henne i baken, det gör han säkert gärna, annars lejer jag katten till det.



Ah... Katten ja! En gammal vän till farmor sa en gång att är det någon man säkert kan lita på i en värld där man tvivlar på de flesta, så är det ett djur. Min katt är lite "mamma vet bäst" med det mesta. Jag kände mig lite nere över den här hemska handläggaren i lördags när hon kom och ville att jag skulle följa med henne ner till älven. Det hon ville var bara att jag skulle vara där med henne. Ja, hon vet verkligen bäst, för gud vet var min nedstämdhet tog vägen efter det.



Förutom en ensam liten drillsnäppa som satt och drack vatten på ett isflak simmade både herr bäver och de små änderna runt i viken och konverserade på sina egna vis. Någon enstaka mygga kom fram och bet mig i ändan där en sväng, det var väl något uppdrag jag skulle komplettera, det vet jag inte, jag och min vän katten var upptagna med vyn av vårlandskapet och alla djur som mådde lika gott som vi gjorde. 

Egentligen oroar jag mig inte för studierna, jag vet att jag kommer bli godkänd med det jag nu skriver ihop, jag oroar mig inte får några fler fadäser med den här damen. Vidare har jag bestämt mig för att sätta gränser till vad jag tolererar. Till det hör inte dödande av studiepepp så det lutar mot att den här handläggaren, även om hon ger mig godkänt, inte uppfyller kraven för att själv bli det. Jag tror i alla fall att jag grejar kursen, jag är ett ganska starkt och ilsket litet lejon, om än jag inte ryter så ofta längre.

Idag har jag i alla fall mest kurerat mig med att pyssla lite i växthuset samtidigt som jag börjat rensa gården lite. Det är lite mindfulness att bara vara med sig själv och dem man håller kärast också. Det är ett liv i sig. Sedan kom mina improviserade flaskor också -the Wobleschka-edition så klart!



Den här flaskan som jag döpt till "Ringo-kana" har jag designat själv, eller i alla fall bilden. Helt nöjd blir jag aldrig med saker jag gjort själv, men det är en äppelgrön flaska (därav Ringo som betyder äpple) och så kanatecken runtom den. Spegelvända! Jag kan se Mikas min framför mig när hon får se det! "Haha nämen vad gulligt, fast har du vänt på den? Hihi du är så tokig att man blir glad bara man tänker på det!" Låter som en typisk Mika-kommentar 👍 -Och när det kommer från henne tar jag det som en komplimang nu för tiden!


Senare på kvällen blev det tid till årets första växthushäng! Grillen tändes och några goda korvar med lite olika röror till blev kvällens mat. Helt okej spis om jag ska säga så, en helt fantastiskt fin kväll i alla fall.


Jag blev kvar en timma till med mitt tecknande och en kopp apelsinläsk. Efter att ha hjälpt ut en stackars talgoxe som förirrat sig in slog jag mig ner och började teckna lite Gaia, som gått och blivit en vana jag har för mig snarare än att göra en massa fan-art hela tiden, även om idéer även till det börjat dyka upp. Kingdom Hearts var ett tag sedan, jag kanske ska teckna lite sånt? Kanske framöver i så fall, idag ska jag bara leva och ta det helt lugnt tills jag lägger mig i sängen och mysar ner mig. Vem vet, kanske katten redan är där? Sköt om er nu, jag ska själv försöka återfå min inre fred, mitt flow, min nyfikenhet! Inte fasen ska ett snedsteg få stoppa mig inte. Inte på den här sidan universum i alla fall! Shanti 💪



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...