torsdag 11 maj 2023

Ett försök att jobba med Wrapper, resten är historia

 


Idag fortsätter mitt lilla äventyr med att försöka få Wrapper Offline att fungera. Just nu är det lite buggar i vissa av versionerna och såhär långt har jag inte hunnit hitta något bra TTS-program heller, så det står stilla om än jag har lite idéer. 

Japp, det här är "dockhusversionen" av Samul! Jag måste säga att han blev bättre i Wrapper än han blev i Vyond om än jag är mest förtjust i min egen variant. Bortsett från problemet med TTS, fungerar kanske inte alla teman lika bra. Den som hållit på med goanimate vet att Business Friendly-temat, som jag använde till familjen Martin och Britt, inte fungerar så bra här eftersom de som gjort programmet säkert inte lagt så stor möda på det, det är ett tema folk tenderar att tycka illa om.

Därför kommer jag troligen inte att överge Vyond helt, när jag behöver göra bättre videos i Business friendly eller något annat tema som inte finns. Dock känns det bra att kunna göra lite mer varierade klipp framöver. Än på ett tag blir det dock inte, jag har lite att stå i innan jag kan leka.





Odlingen börjar exempelvis ta sig och snart får vi den djungel vi tänkt oss och som det ser ut blir det massor av såväl tomat som basilika i år vilket är bra, det går åt i vår familj. 

Så kom även dagen då min dator gick sönder. Den går att använda, men inte så långa stunder att jag kan arbeta med den som jag vill, så nu har jag köpt mig en ny som väntas dyka upp vilken dag som helst. I enighet med detta behöver jag hitta adaptern till min externa hårddisk, som jag inte har en aning om var den hamnat eftersom jag inte använt min externa hårddisk sedan i somras någon gång. Jag hoppas hitta den så snart som möjligt så att jag kan använda en dator som inte behöver kylas varje gång den används.

Snart, mycket snart är jag då äntligen färdig med naturkunskapen och kan således lägga den till handlingarna. Det har varit en jätterolig kurs, faktiskt roligare än den första om man ser till själva kursen, det har varit väldigt lärorikt och intressant att läsa och experimentera. Novo är något jag inte gillar speciellt mycket, det är väldigt krångligt att ständigt be dem i Östersund om förlängningar ifall någonting behöver kompletteras och kompletteringar har i sanning behövts i båda naturkunskapskurserna. Jag har helt enkelt varit slarvig med korrekturläsningen, vilket jag skyller på mig själv. Det enda jag har att klaga på i den här kursen är väl Webbläraren, mest för att jag inte gillar konceptet "webblärare" ska jag lägga till, men också av en annan anledning som jag hade hoppats var någon överreaktion från mig, men tyvärr hade min magkänsla rätt i det den kände. -Jag har ingen lärare i det här ämnet, det här är dessvärre en fröken. Hon kan sitt ämne, utbildad biolog och allt sådant, mycket bra på att förklara när man väl får någon förklaring. Dock är den enda feedback jag fått från den här läraren kommentarer som mellan raderna säger "det är jag som är fröken, du är elev!" Vilket inte är vad jag arbetat som ett skållat troll för att få höra. Jag är faktiskt riktigt tacksam för att CSN och skolan har förståelse för mitt problem med den här personen och faktiskt är villiga att ställa upp för att göra den här kursen till en så bra kurs som möjligt. En annan stjärna i det här är så klart syrran som faktiskt har några poäng i naturvetenskap och kan hjälpa mig få mina! Med andra ord är det tur att jag har snällt folk omkring mig som vill hjälpa mig när jag behöver det. Det är jag så oerhört tacksam för!

På tal om tacksamhet har jag ju inte berättat vad jag är tacksam över nu på ett tag så det gör jag nu:

Jag är tacksam för:
  • Förstående och välvilliga människor i min värld.
  • Min fina familj, katten inkluderad.
  • Att veta att jag mår bättre än många andra.
  • Vetskapen om att jag faktiskt är värd samma saker som vem som helst, varken mer eller mindre. 
  • Vårens stormsteg in mot sommar!
  • Sann och allt fint som finns bara runt knuten här. 
  • Den KASAM som finns på min skola och den fina kommunikationen mellan dem och oss studenter.
Jag tror det är värdefullt att veta att man är trygg och älskad, att man har ett värde i den här världen, därför passar jag alltid på att berätta det för folk som inte tror det. När CSN frågar mig om de är besvärliga brukar jag svara "nej, ni är trots allt inte försäkringskassan!" Vilket nog bara kan tas som en komplimang. När Hermods frågar om de är det svarar jag: "Nej, ni lär ut som kompetent folk!" Vilket är sant. Hermods har en bra KASAM har jag sett, nästan lika bra som Birka hade, men dit är det svårt att nå tror jag, eftersom det ska till en hel del för det. I det stora hela är jag nöjd med livet.

Så vad hittar vi på för fredagsbus i morgon?
I morgon ska vi leta rätt på en adapter till min externa, någonstans måste den ju bara vara. Sedan ska jag titta vidare på historieuppdraget som ska in så fort som möjligt. Rätta lite saker i naturkunskapen och göra riktigt fint i växthuset för årets första fredagsmiddag därute. Vidare ska jag se efter om jag kan hitta ett sätt att ladda ner lite röster till Wrapper så att jag kan göra lite mer varierade serier att lägga ut på youtube. Det blir fint!

Tills vidare:

Glöm aldrig bort att du är en stjärna, 
om någon annan försöker få dig att glömma det, lys starkare och blända dem, du vet att du kan! 🌟

Sköt nu om er tills nästa gång vi ses. Då kanske jag har en ny dator, vem vet? 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...