måndag 15 maj 2023

Helgen i ett nötskal


Den här helgen har varit lugn och trevlig, sedan jag bestämde mig för att inte öppna pluggmailen när jag är ledig, det vill säga efter 16 och under helger. Det är viktigt att ta sig tid till sig och sitt ibland och kanske lika viktigt att inte bry sig om den som inte vill respektera sådant.




Lördagen bjöd på namnsdagsfika! Jag visste inte ens om att jag hade namnsdag förrän en gammal lärare berättade det, så brukar det ofta vara, jag tänker aldrig på sånt ärligt talat, men det kanske är dags nu att ta sig tid att komma ihåg sig själv mellan varven av jäkt. Jag vet om att jag stressar lite väl mycket ibland, vilket till slut tar ut sin rätt på mig med. Nu har jag lärt mig att slappna av och leva lite mellan stressvarven.


-Däremot har jag inte lärt mig att putsa växthusfönstren, som ni ser, men det var inte det jag skulle visa er, det var lampan som vi fick av grannen. Den får nog lite sällskap nästa gång jag får för mig att åka till Rusta. 




Men innan jag  kan tänka på shopping måste jag som sagt tänka på mig själv lite. 
Min dator är ju egentligen bara trasor:
  • Gångjärnet i locket har gått sönder, vilket gör att locket sitter löst och måste hållas på plats med stickor.
  • C-tangenten har lossnat och verkar inte gå att limma fast på ett bra sätt.
  • Batteridelen är slut, datorn går bara på nätdelen
  • Datorn blir lätt överhettad och måste därför ha god ventilation eller isblock för att fungerar
  • I övrigt diverse slitage.
Ibland startar inte datorn som den ska heller utan svarar med "ME-Unconfiguration in progress" vilket gör att datorn måste startas om. 

Jag brukar använda saker tills de ramlar sönder, den här datorn tror jag att jag skaffade 2017 eller så, redan då kraftigt begagnad så den har några år på nacken. Jag är glad för varje stund den ens går igång med tanke på det. Men nu börjar datorn alltså att ramla sönder, så jag har skaffat mig en ny, nu ska bara nätdelen till min externa hårddisk fram så att jag kan ladda över allt jag har här på den, jag vill ju inte mista mina projekt till exempel.

Gällande studierna kommer jag äntligen att få avsluta naturkunskapskursen, något jag väntat på ett tag nu, mest för att jag ser fram emot att dra ner på tempot nu inför sommaren. Två halvfartskurser kvar, sedan kan jag ta semester vilket känns skönt efter det här studieåret. Nästa år ska jag planera bättre vad jag ska göra, det är ett som är säkert. Nu ska jag bara göra en sak och det är sova bort resterna av åskmigränen. Ta hand om er, så ses vi framöver.







 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...