onsdag 31 maj 2023

Gårdagen i min lilla stad

 


Eftersom jag blev klar med naturkunskapen idag och vet väl att jag blir godkänd tänkte jag att vi skulle fara in och fira lite igår samtidigt som vi hämtar syrran hos Mika. 
Lite lyxmiddag eller mja, lyxshakemiddag i alla fall, med MAX-mat blev det. Föräldrarna tog en burgarmeny var men jag ville ju testa lite nya saker utöver lyxshaken så jag valde lite strips med ostsås, kycklingvingar och chilibea. Till det blev det läsk och en lyxshake med mangosmak. Lyxshaken hade jag glömt hur mättsam den var, så jag var verkligen glad att jag hade med mig mamma som också älskar glass. Då har man någon att dela den med.

Efter det bar det av till Ö&B för att köpa lite hygienartiklar och småsaker. En ny dörrskylt som jag kommer visa när vi satt upp den, samt en liten fläkt som jag kan ha när jag sitter med datorn.



För den som inte vet vad jag tänker på är det en sånhär. En liten USB-driven bordsfläkt som jag kan ha när jag sitter och arbetar. Tidigare hade jag en liten handhållen fläkt som jag satt fast i bordet, men den bullrade så mycket att jag kände ett behov av en bättre lösning, så det här är Berit, den lilla bordsfläkten! Fungerar den? Jodå, den fyller sin funktion och svalkar när det behövs. Som nu när det blåser för mycket för att ha fönstret öppet när det blir för varmt inne. 



Det blev ju lite tid över innan vi skulle hämta syrran, så vi åkte ner till Lillänge och kollade lite på folklivet, samtidigt tog jag en liten sväng till Rusta för att köpa lite saker till växthuset och lite toalettartiklar. Blev riktigt glad när jag såg att de fått hem balsam från Tigi, som jag haft som storfavorit sedan min lokala frisör tipsade mig om den! Har bara varit lite för snål för att köpa det!

Efter att ha suttit av lite tid på lillänge och köpt det vi skulle ha där åkte vi och hämtade syrran, sedan åkte vi hem igen.


Testade att köpa jordgubbszingo igen men av någon anledning var den inte lika god som den var förra gången, troligen är det så att jag kommit bort från många av de där läskedryckerna jag brukade älska bara för något år sedan. När man lägger om kosten känner man ju att det mest smakar kemikalier. Coca-Cola och Trocadero kan jag fortfarande uppskatta, men jag vet samtidigt att man ska vara försiktig med de där snabba kolhydraterna och konstgjorda ämnena som finns i... Tror jag allt jag åt igår. Tänker försvara mig med att jag äter bra annars, men ska man fira något är det helt okej att äta lite snabbmat också.

Vädret har som bäst sett ut såhär hela veckan. Grått, kallt och blåsigt. Det är juni i morgon men det känns fortfarande som aprilväder. Det kanske är blåsten som gör det.

Idag har jag mest sovit för att vara helt ärlig. Batterierna behövde laddas och jag har faktiskt klarat nästan alla kurser nu så jag tar mig rätten att ta en helt vanlig vilo-Onsdag.
I morgon ska det städas och göras historieuppgifter i alla fall, det känns lägligt nu när det snart är helg och jag inte behöver bry mig mer om det där med naturkunskapen. Sköt om et nu, det tänker jag fortsätta göra.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...