tisdag 16 februari 2021

Kan man öka sin koncentration med pluttifikation alltså!?

 Går det? Jag vill påstå det. Genom att lägga fokus på någonting som är dundertråkigt, till exempel de där multiplikationstabellerna man lärde sig i småskolan och träna på att inte släppa fokus från det oavsett vad som kommer och stör, tror jag att man kan öka sin koncentration och därmed få bättre fokus. Jag har idag testat ut metoden med hjälp av följande:


Den här löjliga discolåten som handlar om sjuans tabell
Min gamla leksak abakus som jag grävt fram för ändamålet. 

Och så denna

 Ett minutglas på fem minuter. Målet är att håla fokus på kulramen tills sanden runnit ner och fem minuter gått. Eftersom sjuans tabell i regel är den som är djävligast att lägga fokus på, i alla fall är den det för mig, valde jag naturligtvis den. Självklart går det också bra med andra irrationella tabeller, typ 3 eller 9, men jag känner det som att 7 är rätt nivå att lägga sig på för den här koncentrationsövningen. Och så gör man den här en gång om dagen så tänjs fokus mer och mer, så att man kan jobba bättre i miljöer där man distraheras ofta. 

Så kan man öka sin koncentration med hjälp av de gamla goda multiplikationstabellerna? Det kan man väl! Det här med att öka koncentration och fokus handlar i regel om viljestyrka och vill man då fokusera på någonting så hårt att andra saker försvinner, då kan man göra det, men det krävs träning och det kommer inte att gå efter första gången, men det går! Jag kommer köra den här metoden i alla fall en gång om dagen, vill man göra fokusövningen lite svårare kan man ta alla tio tabellerna och ge dem fem minuter var. Då blir alltså övningen 50 minuter lång i stället för 10, men du tjänar på det om du är dålig på att fokusera på rätt saker och inte riktigt är mindfulnessmänniskan. Nu ska jag leta reda på mer matte att plåga hjärnan med, för det är så roligt att misshandla den ibland. Tills jag hittat något saftigt att skriva om i nästa inlägg ses vi. Ta hand om er nu! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...