lördag 6 februari 2021

Idag tar vi tag i den deformerade dygnsrytmen!


Kom igen nu, alla har någon gång haft det här problemet. Dygnet vill inte räcka till, vilket leder till rastlöshet under natten, vilket i sin tur leder till att du förr eller senare vänder dygnet åt helvete. Det här torde vara världens enklaste sak att lösa, så varför inte börja redan nu?

Hur hanterar man sånt här då? Vi ska börja med att säga att jag haft det svårt med detta i ett antal år nu och det mesta tror jag bottnar i att jag inte har någon vidare självdisciplin och då kanske det är den vi ska titta på först! Vi tar och börjar med en gång!

Eftersom jag vet att jag har svårt med min dygnsrytm är ett sömnschema att föredra. Jag har gjort ett som jag tänker ska träda i kraft på måndag och det ser ut såhär:

  • Måndag
    Uppstigning 09:30, I säng 22:30
  • Tisdag
    Uppstigning 09:30, I säng 22:30
  • Onsdag
    Uppstigning 09:30, I säng 22:30
  • Torsdag
    Uppstigning 09:30, I säng 22:30
  • Fredag
    Uppstigning 10:30, I säng 01:30
  • Lördag
    Uppstigning 11:30 (eller 12:30 om man är lat, det är lördag), I säng 00:30
  • Söndag
    Uppstigning 10:30, I säng 22:30
Ibland kan man som sagt behöva dygna för att starta igång ett sådant schema som det här, och för att då det ska fungera ska du vara vaken hela dagen därpå, vilket kan bli lite svårt om man inte har självdisciplin. Jag försökte ärligt talat dygna igår, men det slutade med att jag gick och la mig 05:30 eller något sådant, trött som en dromedar. 

Så jag har tänkt att den här helgen gör jag som jag vill, men från och med måndag gäller annat. Det blir mörkt nog fort ändå, utan att man ska sova bort de få ljustimmar man har tänker jag. Vad ska jag göra nu? Jag ska titta på någon mysig film som får mig att varva ner, sedan ska jag ta och gå och lägga mig. Vi hörs!❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...