tisdag 16 juni 2020

kurvan svänger åt rätt håll -det går bra nu!

Idag har jag och mitt mindset en bra dag! Vi kommer överens om att muntan i morgon kommer att gå utmärkt bara jag får till litteraturhistorian som den ska vara. Som jag ser det just nu är det inte så stora problem med det. Jag kan ju sitta under pilträdet i trädgården och ta igen det jag saknar i kursen -vilket inte är så mycket eftersom jag har kvar anteckningarna från förra gången. Sedan hoppas jag att det här inte händer igen, det har varit ett stort stressmoment som jag egentligen inte orkat med alla gånger och kanske är det därför nattångesten plågat mig, vad vet jag, jag är ju bara en såndär som inte lägger märke till sådant, ganska jobbigt när man tänker på det.

Idag blir det litteraturhistoria och det känns skönt att solen inte ligger på lika envist som den gjorde för ett par dagar sedan. Värmen har sökt mig, den har faktiskt sökt oss alla, till och med pappa som annars tål sånt bra. Jag själv är vanligen typen som kan somna i en bastu, men den här veckan har jag faktiskt också kroknat en aning. 

Men studierna får inte krokna! Inte nu när jag nästan är i mål, det går bara inte för sig. 


Sedan hobbyläser ju jag mycket saker och idag är jag inne på det här igen:
Det finns nämligen två sätt att tänka, ett är ett sätt som inte för dig framåt, som gör dig bitter, besviken på dig själv och hämmar din vilja att prova på något nytt. Ett låst mindset alltså. Sedan har vi det mer positiva sättet att tänka, det som för dig framåt och får dig att tänka positivt.

Det finns folk som vill att du ska tänka "Jag kan inte, jag är inte bra på, jag är rädd att jag misslyckas med detta, det kommer gå åt helvete så varför försöka?" Och dem ska man aldrig låta få den moroten, eller jovisst ska de få den moroten -I ändan! 
Det är därför du ska tänka "Jag kan, jag är bra på det här och jag tror att jag kommer lyckas, gör jag inte det första gången lyckas jag säkert nästa gång!" 


Avskrapet jag nämnde tidigare hade som mantra att om man försökte något skulle man misslyckas så länge det inte handlade om något som gynnade avskrapet. Jag är evigt tacksam att jag föddes skeptisk till överheter som ska bestämma hur jag ska fungera.

Hur mycket folk än önskar att du ska misslyckas ska du veta en sak -ge inte upp, you got this! För du är grym och oavsett var du börjar är framtiden alltid ett vitt ark! Med det kan jag bara säga att "Anna" som vi kan kalla henne, hade fel när hon sa "Det där klarar du inte av!" Till mig, men jag skulle vilja bolla tillbaka det, för du, Anna klarar inte av att låsa min skalle i ett negativt tankemönster. Dina ord och domedagspredikningar är värdelösa för mig, lika värdelösa som alla andra negativa uttalanden jag fått genom åren. Så Anna, lilla gumman, kryp gärna tillbaka till vad det nu var för hål du kravlade dig ut ur, för du kan inte stoppa mig från att nå dit jag vill nå, inte ens om du står och skriker tills huvudet exploderar. I morgon grejar jag Svenska 2 och du kan inte sitta på min axel och påstå att jag aldrig kommer greja det. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...