tisdag 23 juni 2020

Växthuset tar form, årets simborgarmärke är taget och hur fan klarar vi värmen!?

Otroligt vad det är varmt på dagarna nu! Idag har det stått stilla på minst 35 i skuggan och vi pratar om östra Jämtland här. Det brukar vara svalt här i Juni men det är det inte den här veckan. Jag och min syster fick ta två rejäla simturer i indalsälvens fjällflodsblandade vatten gör att få kroppstemperaturen att komma ner till sina normala 37 igen. och I och med det tog jag så mitt eer... vad är det, fjärde? Simborgarmärke! Jaa, damen kan simma! Nu ska vi bara ha lite fler märken att skryta med. Baddarn kanske? 😏 Nej, men något annat kanske! 
Föräldrarna, som är lite för gamla för sånt, fick ta en iskall dusch var i stället, det reducerade säkert kroppstempen också det. 

Och så håller vi på och snickrar ihop ett golv till växthuset. Halva golvet är nu inne och det verkar inte bättre än att det blir riktigt kalasbra, men värmen gör att vi måste in ibland och sätta oss i fläkten med något kallt att dricka för att inte få värmeslag!


Och studierna? Ja, nu har jag precis satt igång Svenska 3, men jag är osäker på om lärarna kan hjälpa mig nu när det är semestertider. Annars löser jag det på annat vis, något ska man väl fördriva tiden med när man ändå mest bara går hemma och vickar på stjärten menar jag. 
Men nu får allt snart vända. CSN får ta och bevilja mig ersättning till att börja med, sedan får den här pandemin ta och bryta nacken av sig så att vi kan leva som folk igen. Jag vet, vi behöver alla lugna ner oss och kanske var COVID19 precis vad vi behövde även om Jimmie Åkesson inte kan skylla det på varesig sossarna eller invandringen. Det är helt enkelt så att vi får så lov att anpassa oss, att stanna upp och ta tillvara på det vi har framför oss i stället för att sträcka oss längre än vi kan. Det kommer en tid då vi kan åka ut och resa, kramas, hosta slem på varandra, men inte nu.
Men likt förbannat finns det puckon som inte fattar något. Eller är det helt enkelt så att man inte VILL förstå, att man förstör för andra om man bryter restriktionerna, att folkhälsomyndigheten och Anders Tegnell inte gör såhär för att jävlas, utan snarare tvärt om för att hjälpa.
Ibland funderar jag på hur Tegnell orkar med alla puckon, om han svär mycket när han är hemma hos sin familj, eller om han bara slår av teven och suckar, typ som jag gör. Det kan man ju aldrig veta, men Sommar i P1 kommer han till och det ska jag lyssna på!  I övrigt tänker jag ha en jävligt bra sommar med mina böcker, utan Stockholmare, hemma vid älven i värmeböljan. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...