söndag 26 februari 2023

Helgen i ett nötskal


Den här helgen bjöd på pysselmöjligheter och alla som känner mig vet att jag älskar att pyssla! Ja, nästan lika mycket som jag älskar glass så klart. I fredags kom glassbilen och tutade lite på oss, så jag gick ut och köpte det vanliga klassikermixet, jag har väldigt dålig fantasi med mat och godis och sånt, är väl det, antar att jag inte tänker utanför boxen just när det gäller det.

Nu är det folk som har vissa invändningar om att jag som själv gör glass köper det, men just nu finns det goda skäl till det och det är att jag inte litar på äggen just nu eftersom det ju gick ett salmonellalarm ganska nyss och ska jag köpa glass vill jag att den ska smaka grädde, därför handlar jag hellre lite dyrare glass med glassbilen än köper den i butik, rent generellt. Därvid är jag nog en lyxmask ändå.




Helgpysslet bestod bland annat i att restaurera upp en av mina favoritprydnader. En glimlampa i form av en liten liljeliknande blomma vars kruka tyvärr vittrat sönder med åren, så jag tog en lite större ytterkruka som jag la några gamla tygrester i för att sedan stoppa ner lampan och toppa med diverse plastblommor. Lite småsött tycker jag att det blev.



Bandet som grannen beställt växer så det knakar. Nu är det inte mycket kvar tills det kan levereras! Utöver det har jag gjort om en gammal trasig brosch till en berlock. och drog i en liten guldkedja! Det här blir nog ett smycke jag kommer att använda vid något tillfälle, det blev så snyggt!





Och utöver detta blev det massor av söndagsgos med fika och besök från alla håll. Sedan fanns även tid för en talbok och lite blixtmatte på det. Blixtmatte är visserligen ett ganska enkelt men kul spel där man har sifferkort som man leker aritmetiklekar med. Släng en siffra på bordet och se om du kan få fram den summan på något sätt från de kort du har på hand, detta så fort som möjligt! Jag hade rätt skoj! I morgon tror jag att jag ska försöka få någon hum om hur man spelar blixtgeo, för det har jag ännu inte lärt mig. 



Eftersom jag fortfarande inte fått något svar gällande religionskursen måste jag ägna kommande vecka åt att få ihop en plan B där. Alternativt höra med skolan vad jag ska göra åt det, något blir det! Söndagen avslutades i alla fall med lite spel och VR-promenader. 
Jag har nu en pappa som älskar VR lika mycket som jag och han kom i villervallan på ett nytt namn på VR-enheten. "Tittlurarna" råkade han säga, vilket faktiskt inte kändes helt fel, det är ju ett par hörlurar med bild, så varför inte... Tittlurar. 
Förutom VR, pyssel och spel har jag småkluddat idag, mest Gaia men jag har även mer på lager, alltid något på lager.

Och i torsdags tog jag en liten promenad för att rensa skallen, något jag ibland gör, och då slog mig tanken att jag faktiskt, trots att jag nu lever med CSN och det där, känner mig ganska fri och lycklig. 2019 slog jag upp med försäkringskassan efter tror jag 12 år, och det känns fortfarande som det bästa beslut jag gjort förutom att, kort efteråt ta itu med vad som nu kunnat gå snett i mitt liv. När jag promenerade tänkte jag vidare, för jag tror ju att jag faktiskt insåg saker redan 2017 när vi bestämde oss för att en gång om året ta tåget till Trondheim för att få lite miljöombyte. När jag stod där vid den lugna, vackra... Mordiska Nidälven, bestämde jag mig nog för hur jag ville må i framtiden i alla fall, i torsdags, när jag gick längsmed den lika vackra och mordiska storsjön bestämde jag mig helt. Det är minst såhär bra jag vill må och vill du vara en av dem som får mig att må så är du välkommen att hänga med mig, däremot har jag bestämt mig för länge sedan att min tolerans för energitjuvar, avundsbälgar och allmänna tyckare är ganska nära nollan i alla fall. Jag kan prata med dem någon gång, men helst av allt umgås jag med människor som får mig att växa och känna mig värdefull.

Där har vi nog också ägget ur Perssons katt som man säger, att hitta rätt häng, rätt miljö och så småningom kanske även rätt liv. Vill man tror jag att man kan nå var man vill, jag tänker i alla fall ta och göra ett tappert försök. Prova du med vettja! Ta hand om dig.

Ni vet vad Bucks Fizz sjöng på 80-talet när de vann melodifestivalen?
-"Don't let your indecision take you from behind, trust your inner vision. -Don't let others change your mind." 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...