söndag 18 mars 2018

Ett slags försök till comeback!

Nämen OJ! Är hon tillbaka? Yes, det är hon och vad har hänt? En hel del, här nedan följer en kort summering av saker som hänt under 2017-18.


Den största händelsen 2017, Syrran tar med hela familjen till Norge.


I Juli 2017 tog vi en sväng till Trondheim och för mig var det ett kärt återseende eftersom jag inte varit där sedan 2004. Alldeles för länge tänker jag och menar att det här borde göras till en årlig tradition. Jag var väldigt glad när jag var där och jag känner att jag behöver bli så glad åtminstone en gång om året. Nästa gång kanske vi åker till Røros eller något, men jag känner att det här var något jag verkligen behövde och är lycklig över än idag, sådär 8 månader senare, inte dåligt!
I samma veva bestämde jag mig för att lära mig Norska ordentligt eftersom jag skäms över att ha varit där så ofta och ändå inte kunna snacka ett språk som för mig snarare känns som en lite grövre dialekt på min egen liksom.


Facebook får mindre utrymme







En annan sak som jag gjort som känns förbannat bra är att jag bestämt mig för att inte använda Facebook så ofta. Eller det här går väl för Socials in general eftersom det för mig bara känns som ännu ett stressmoment att varje dag bara läsa samma saker. Politiska rants, folks matlagning, diverse spel, selfies och annat generellt trams som jag egentligen inte bryr mig särskilt mycket om. Dessutom känns det bara som en falsk verklighet.
Därför har jag förvisat i synnerhet Facebook till Måndagar eftersom måndagar rent generellt är sämst.







Biji-sans tur att synas



Vad gäller Japanskan tänker jag lägga lite fokus på den här mannen. Biji-san! Jag tänkte att jag skulle skriva ihop lite saker han ska få göra varje vecka och hans första vecka lär ha blivit relativt konstig, ni ska få se när jag blivit klar med det, det kommer i nästa inlägg! Min Japanskalärare vill att vi som ska plugga inför det allsmäktiga JLPT-testet ska  prestera lite mer än de som inte ska göra det, därför är Biji-san bra att öva med, trots att han är väldigt ful ;)



Omorganisering av Interpalskontot





I slutet av 2016 skaffade jag Interpals för att kunna hitta lite fler brevvänner och detta har varit på gott och ont eftersom sidan har otroligt mycket oseriösa användare som drar ner sidans rykte. Det här har fått mig att inse att jag inte ska svara på korta och intetsägande meddelanden som till exempel "hej" eller "hej, hur é läget". Meddelanden som kommer från Män i Afrika och mellanöstern brukar jag också generellt ignorera eftersom de för det mesta bara vill veta om jag är singel. Jag skaffade inte Interpals för dejting eller för att chatta, jag skaffade det för att jag ville ha brevvänner!

Den stora frågan då: Har jag hittat några brevvänner? Svaret är ja! Jag har hittat några som jag både kan skriva snigelbrev och annat med, jag har fått både brev, presenter och goda vänner tack vare sidan så något bra har jag faktiskt fått ut av det. Men en tumregel är att jag inte svarar på korta och konstiga meddelanden.



Slutligen får Energitjuvarna stryka på foten


En annan viktig sak jag börjat med nu är att städa mitt liv lite. Jag har väldigt många fina människor i mitt liv och dem värderar jag högt, men jag har också stött på en hel del saker som bara sugit livet ur mig. Det här är grejer jag inte orkat bearbeta och därför låtit vara kvar i form av bilder på externa hårddiskar, "vänner" och annat skit på ren svenska. Så nu har jag bestämt mig för att rensa bort alla människor som inte har något vettigare att prata om än vem som ligger med vem eller vem som bråkar med vem och så vidare. Grejer som i praktiken inte leder framåt stjäl ändå bara energi från mig och min omgivning. Det finns så klart energitjuvar som är svåra att undvika, men då kan man i alla fall undvika att ha fler än nödvändigt i sitt liv, eller hur?



Tills vidare får det här räcka tills nästa gång jag skriver, vi ses!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...