torsdag 16 februari 2023

Gårdagens äventyr




Nu var det ett tag sedan jag skrev, men igår hittade jag på något extra, så varför inte skriva lite igen. Borde kanske skriva lite mer, men jag har haft schemat ganska packat på sistone. Nu är det lite lugnare.
Igår tog jag och systern en sväng in till Östersund, rätt tidigt, eftersom jag fått kallelse till skolan 09:30. 

-Så visade det sig att nästan all personal utom två blivit sjuka och jag fick ett hål som jag kunde använda till att ringa några samtal. Två muntor att se fram emot och plugga inför, förutom pågående kurser. -Det flyter ändå på!


Nu hade jag en del tid på mig innan någonting var öppet, så jag tog fram te och en god bok och satt mig i bilen en stund innan jag tog en tupplur. Ibland får man ju sova lite extra. 

Sedan blev det lite... Mycket lunch på Eastern Palace!



Sedan sist jag åt här har maten blivit lite bättre vill jag påstå. Här hade jag tagit lite blandat från buffén och lite sushi till förrätt, sedan lite kakor och en liten thailändsk banankaka tror jag,  allt var ganska gott, om än kakorna smakade lite curry. 


 Sedan gick jag ner på stan och köpte lite studiematerial samt en ny teckningsbok att ha när jag inte har något att göra. Sen satt jag på bibblan och klottrade lite i den innan jag läste lite i min bok. 
Därefter tog jag en promenad och träffade på en gammal lärare som jag pratade med en god stund innan jag gick vidare mot bilen för att hitta något att fördriva resten av tiden med.

Innan hemfärd tog vi en liten sväng till Rusta eftersom jag först och främst ville ha hygienartiklar och parfym, utöver det köpte vi lite annat krimskrams och lite gott till katten innan hemfärd.
På vägen hem förstod jag att jag måste ha blivit sjuk, då jag hade rinnsnuva, huvudvärk och irriterade luftvägar. Magen var också på väg att balla ur, allt med en gång.

Nu kände jag vissa symtom redan när jag promenerade, men ändå, jag är glad att jag sällan blir sjuk, men när jag blir det blir jag less, då det kommer innebära att jag inte kan göra saker som är roligare än att vara dålig liksom.





Hem kom vi i alla fall till slut och väl där låg ett paket och väntade på mig. En såndär rolig kinesisk abakus för nördar! De här kan man räkna höga tal på, utan kompletteringsnummer, något som blir lite svårt med en vanlig kulram om man säger så. Soroban blir det omöjligt med sägs det.
Den ser alltså svårare ut än de kulramar vi är vana att se, men i själva verket är de faktiskt ganska enkla att använda när man kommer in i det. Dessutom kräver de som sagt inga kompletteringssiffror.

Talet jag slagit in på bild nummer två, som för övrigt är tagen idag, när jag drack mitt lunchte, är alltså 147, för den som aldrig sett en sånhär förr. Jag lär förmodligen komplettera min samling med en Soroban när tiden är inne för det, men till att börja med leker jag med den här ett tag till. Den är faktiskt lite beroendeframkallande att sitta med, sedan får man ju utvidga aritmetiken lite bättre. 

När jag pratar om kinesisk abakus, som den här, behöver man inga kompletteringsnummer, däremot om man har en Soroban eller en klassisk abakus (vanlig kulram som nästan alla barn har hemma) behövs de. På den klassiska om talet överskrider 200. Du kan lätt räkna till 200 utan att komplettera, men sedan behöver du antingen ha siffrorna i hjärnan eller på papper. När det gäller Soroban är det lite mer avancerat, men det och abakus-snacket tänker jag att vi kan skapa ett eget inlägg om.

Något jag behöver göra nu är sova, så att kroppen blir fri från den här förkylningen snart. Som jag nämnde tidigare är jag redan trött på förkylningen och då har den troligen inte ens börjat ännu. Jag får kurera mig och se om lite sömn hjälper mot det här. Vi hörs!

 Ta hand om dig 💖💪

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...