måndag 24 januari 2022

Helgen och måndagen i ett nötskal!


Det börjar se lite vårigt ut ju! Det är bra, för precis som Madickens sköne granne farbror Nilsson känner jag livet i mig när det är vår. För att inte tala om när det är sommar, men dit är det ännu några månader, först ska väl systern få fylla år också! 



Idag bakade jag ett egenkomponerat brytbröd kallat ryssbullar. Det är lantbrödsmjöl och kornmjöl i dem och de blir riktigt goda med ost på. Ryssbullar heter de för att det är kornmjöl i dem. Ryssland har mycket sådant, råg, korn... Riktiga grejer! En liten kontrast mot allt vete också.

 Mörkret börjar dessutom ge vika lite mer nu, så livet börjar bli lite bättre igen. Skönt att det vänder ändå, det har varit lite långtråkigt med allt mörker. Nu ska bara pandemin plana ut så att man kan börja leva någorlunda normalt igen. 



 I helgen som var blev det muffins. Matcha för att vara exakt, jag har fått någon grej för att baka nu, vilket faktiskt inte är helt åt skogen. Men jag har faktiskt inte bara vistats i köket, jag har även varit i verkstaden med far och skruvat i en båtmotor! Något som också det gav lite glädje. 
 Och är man som min syrra köper man inte pepparkaksdeg, man gör den själv och då gör man en stor deg! Det blev en del deg över från i julas så hon passade på att baka några extra tjocka pepparkakor av det. 



Och i enighet med att jag köpte den där lilla asusdatorn jag pratade om har jag även spenderat en stund då och då med dataspel! Frozen Bubble tycker jag bra om, men också Tux math och crack attack. Ah vad vore livet om man inte fick stimulera hjärnan?



Fredagen bjöd på ryggbiff med pommes och dricka! Köttet är fortfarande närproducerat nötkött, än så länge behöver vi inte köpa mer fredagskött i alla fall, däremot börjar köttfärsen ta slut, så det kan vi behöva köpa. I morgon blir det dock coopfärs till spaghettin.... Känner lite sådär för det nu när jag blivit bortskämd med riktig mat! 






Och äntligen har jag en snodd som fungerar. Eller den här sortens hårklämma heter "Fågelbon" tror jag, de är hur som helst väldigt bekväma och går bra att ha när man sitter och stickar!


Och det gör man ju! Nu har jag fått tag i fyra nystan med rainbow från Raggi som jag tänkt sticka en halsduk med matchande mössa av. Halsduken först dock. Skönstickat är det och mönstret blir rätt snyggt!


Det var väl lite helgen och måndagen i ett nötskal. Innan jag nu går ska jag tipsa er om en duktug kille som berättar lite om hur man gör för att inte vara en sådan energitjuv mot andra eller sig själv. Kolla gärna in klippet, han är sjukt härlig. Ta hand om er nu och värdesätt livet såsom det är. Namaste 🙏






























 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...