söndag 1 augusti 2021

Nu var det ett tag sedan, dags för en liten summering!

Extrainlägg för dagens aktivitet kommer i ett senare inlägg.

Vad har jag gjort under den tid jag inte haft att blogga då? Väldigt mycket faktiskt, bland annat håller jag på att lära mig runskrift på kul, men mer om det en annan gång, nu tar vi en titt på tiden som varit


I juli någon gång åkte vi på vårt första restaurangbesök och det blev Kaffestugan, som är en lokal restaurang med väldigt bra mat, en favorit är deras kycklingsallad som jag faktiskt brukar göra en egen variant på ibland, det är bra att ha en tunga som känner igen kryddor 😉






Och det här året har bjudit på en nästan djurisk fruktbarhet. planteringarna dignar av läckerheter och det här är bara en bråkdel av den skörd som väntas. Dessutom är skogen full av bär på det, men tyvärr har vi inga äpplen i år på grund av misstänkt angrepp av äppelvecklare. Det får vi råda bot mot till kommande år, ohyra är inget jag är speciellt förtjust i. 


Och så har jag täljt en husgud! En Freyr med Ingusrunan inristad i ryggen och ja, det du ser där är precis vad det ser ut som, dude has a giant boner. Men det där är faktiskt inget att skämmas över, i det här fallet står det för fruktbarhet, precis som att Fröya ofta avbildas gravid. Så det där är inte så värst pinsamt egentligen, pinsamheterna lämnar vi över till Loke 👌


Sedan fick jag ett litet nytillskott till mina smådjur som jag samlat på mig under åren. Den här har jag alltså döpt till August. Jag skaffade två, men den andra gav jag bort till kusinens lilla barnbarn och jag har nog aldrig sett en så lycklig liten flicka på väldigt länge, ska vara när jag gav hennes mamma en mjukishund när hon var liten kanske. Men nu har jag ändå ungefär fyra smådjur (som jag vet var de är ska sägas):




Hunden Dogge och kaninen Signe, den ena hittade jag när jag var 10 eller yngre och följde med pappa till tippen, den är naturligtvis vältvättad sedan dess. Lilla Signe hittade jag i en busskur, illa tilltygad, men nu är hon tvättad och lagad sedan ett par år tillbaka. Dock ska jag nog sätta in ett par nya ögon i henne. 




Björnen Laban fick jag när jag köpte en BJD på den tiden jag höll på med sådant. Nu har jag väl sålt av mycket av mina BJD-saker till förmån för annat, men Laban är kvar. Och så lille August, sommarens tillskott till smådjuren. 




Förutom att det blivit en del VR och att vi köpt lite nya (och hela) sockar har vi även gjort oss en tur till vårt eget sommarparadis -Ön!








Vi åkte hemifrån tidigt så att vi skulle få lite tid på oss att åka dit och dessutom fika och bada lite. 




Vädret var fantastiskt, sol och värme och vattnet var faktiskt varmt och skönt! 




Med en blå himmel och hyfsat lugnt från diverse vindbyar begav vi oss mot Hoo där Ön finns. 




Och här har vi vår ö! Här trivs diverse fåglar och sländor fint, lite som ett eget litet naturreservat.




Det är dessutom naturskönt och vattnet är långgrunt, till och med för de allra minsta badarna!



Och på vägen dit ser det nästan ut som scener ur en fantasyfilm. I en glänta där kan jag nästan se Galadriel stå och fundera ut trolldomar. Helt otroligt att man kan bo såhär vackert!







Sedan kom det en åskskur som vi precis hann undan! Växthuset är bra att ha i det här fallet, det regnar visst in, men det är mest där de stora krukorna står, så vi klagar inte speciellt mycket över det. 



Tidigare samma vecka hittade jag denna lilla nyckelpiga i vardagsrummet. Förmodligen hade den tagit sig in som larv i någon blombukett, förpuppat sig i kökstaket (hittade ett puppskal där) och blivit vuxen! Glad blev den i alla fall över att få komma ut och jaga bladlöss i det fria i stället för inne i vårt hus! 

Det var summeringen av vad jag gjort under tiden jag varit borta, i nästa inlägg berättar jag om ett roligt loppisfynd och så ska vi bland annat steka lite pannkakor. Intressant som bara den, så missa inte det. 
Nu tänker jag i alla fall gå upp på vinden och leta efter en mugg. Namaste! 🙏






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...