fredag 13 augusti 2021

Nya årsringar, nya äventyr...

 

-Och fler restriktioner på grund av oansvariga turister! Ibland har man rätt att bli less på omgivningen. Nu ska vi börja med att vara rättvisa och ge alla som faktiskt varit duktiga och följt restriktionerna, vaccinerat sig, dränkt in sig i sprit och allt vad det är, en stor klapp på axeln, ni är värda all respekt. Ni som däremot lever som om pandemin är slut fastän den på långa vägar inte är det, eller ni som till och med tror att den är påhittad... Er nämner jag inte mer än jag gjort. 

Idag fyllde jag alltså år igen, jag som egentligen slutat fylla år, men om det finns ett tillfälle att fira tycker jag att man ska göra det, så idag har det inte bara varit fredag utan också en hel dag med godsaker, mys och festligheter.Dessutom har folk kommit och hälsat på hela dagen, mer eller mindre utan att veta att jag fyllde år. Först kom pappas kompis över med en butterkaka och var allmänt trevlig, sedan satte vi igång med mat och bak innan vi tog en sväng på byn för att köpa lite småsaker. När vi kom hem och åt middag dök det upp lite mer folk som mest kom och var trevliga, lite grannar och annat löst folk. Det har med andra ord varit en väldigt mysig dag! 



En sprillans ny iPhone har jag också erhållit, vilket betyder att jag fått rensa min gamla Samsung på bilder och annat, för att senare kunna pensionera eländet och hoppas på att den här telefonen kan uppföra sig bättre än den gjorde. Det tror jag dock, den här har väl ett nytt batteri till att börja med. 

Men i enighet med att jag tömde min gamla telefon kommer här lite bilder från förra veckan!


Igår (torsdag) bestämde jag mig för att blåsa nytt liv i min gamla Amstrad NC100 från 1992. Och varför vill man återuppliva en nästan 30 år gammal dator för? Den kan man väl inte chatta med eller nånting? Nej, men man kan faktiskt ställa in olika alarm och annat finurligt med den och därmed lösa problemet med strukturen lite. Dock är det ett problem och det är att hållaren för litiumbatteriet är lite klen, men det löser jag framöver tänkte jag. Sedan tycker i alla fall jag att det är lite ballt att ha lite vintagesaker hemma, som gamla datorer som fortfarande lever 😆








Och bär har vi plockat, en hel del vinbär, mest svarta och så årets förmodligen sista smultronskörd! I år har det varit ett enormt växtår och om det är något man sett detta på så är det på smultronen, stora ängar med stora, fylliga smultron har vi haft och ni ser ju, det är inga små smultron vi har hittat. Jordgubbarna fortsättar dock blomma och Toscablommorna var så vackra att jag faktiskt plockade några och tog in, vi får ändå ganska många jordgubbar till hösten. 



Och förra fredagen ville man ha biff Wellington, men vi hittade ju ingen oxfilé så det fick bli gris Wellington i stället... Samma, men med fläskfilé om ni ville veta det. Lite honungsstekta äpplen, färskpotatis och sallad från eget land samt en duxelbea som jag själv hittat på genom att blanda bernaise med Duxelmassa som blivit över efter att man fyllt filén. Den här fredagen åkte vi också ut med båtarna och satte oss vid gerilån och fikade på lite goda mackor och liknande. Ibland får man lov att njuta av livet. 

Och på tal om det, det tänker jag fortsätta med framöver. Nu tänkte det sig visst att bli lite kyligare nu under lördagen, men då kommer väl ett perfekt tillfälle för mig att städa sovrummet och installera min nya telefon. Ingenting ont som inte har något gott med sig. Nu tänkte jag försöka få lite struktur och sedan tror jag att jag knyter mig. Namaste 🙏, kom ihåg att varje dag är en del av livet som är värd att ta vara på. Ta hand om er nu 💖







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...