fredag 27 augusti 2021

Fredagsmyset fulländat, om än jag hatar hösten...

Idag har större delen av dagen spenderats inomhus eftersom varken jag eller farsan känt oss i form. 
Det finns ju en sak med vaccin överlag som snarare är irriterande än farlig och det är att man får ont i armen ett tag efteråt, men innebär det att man sedan har ett visst skydd mot farliga sjukdomar gör det i alla fall inte mig speciellt mycket. 

Men dagens sysslor har mest bestått i matlagning och städning, så klart. Sedan har jag och far varit ner till älven och pumpat ut vatten ur båtarna. Han hade satt i en ny, styvare slang och det gjorde verkligen en stor skillnad, nu gick det skapligt fort att tömma båtarna på vatten. 
Maten idag bestod av tjälknöl med klyftpotatis och en stor sallad på egna grönsaker! Jag tillhör nu inte kategorin som tänker att Fredagar = Tacos, det finns det nämligen nog med folk som gör ändå. Middagen blev god och mättande, det blev till och med kvar mat till i morgon och sådant uppskattar jag högt!

Och idag blev jag och systern klara med vår rewatch av Samurai Sentai Shinkenger! Jag har nu hunnit med att se lite av Power Rangers Samurai för att kunna ge ordentlig kritik och jag kan fortfarande säga att jag tycker att originalet är långt bättre, kanske för att det (mer eller mindre medvetet) gjorts på ett sätt som i stort sett bara kan utföras i japan av japaner, man kan inte amerikanisera en samurajserie på ett snyggt sätt, det vore som att göra om Stålmannen till en vikingakrigare, det blir mest cringe av det hela. 

Men det var nu ett bra tag sedan jag såg hela serien utan avbrott och ännu längre sedan jag gjorde det med syrran. Jag måste ge PRS en liten cred och det är att de faktiskt behållit mycket av karaktärsdragen hos originalkrigarna och guldkrigaren, men det blir väl ett minus när det kommer till den kvinnliga röda krigarens karaktär, det är rent av pinsamt. 
Men helhetsmässigt, är shinkenger bättre? -Ja. Är den så bra som jag minns den? -Ja det kan jag säga, men vissa saker är inte det. Det finns plotholes och godmod här också, men inte på långa vägar nära det Power rangers har, kanske för att de missar varje sentais backstory, vilket ibland får en att undra vad de sysslar med. Vi fick en del goda skratt nu i kväll i alla fall och det var det vi ville ha. -Och så fick vi ju se Shogo Suzukis rumpa lite då och då, när han ofrivilligt tappade byxorna. Alltid något att skratta åt. 

I morgon är det ju lördag. En dag som kan vigas dels till att städa uppe, dels till att göra klart min målning som jag köpte 2016 men inte började med förrän Coronan slog till. Det har nu blivit lite av ett lördagsnöje jag har varvat med restplugg som den här veckan inte består i mer än lite språk och körkort. Känns bra att veta att jag faktiskt får saker ur händerna nu för tiden! Jag garanterar att ingen trott det här om mig för 18-20 år sedan, fast då hade jag inte heller rätt hjälp framåt. I morgon blir det rest, städning av övervåningen och målning. Bra skit att fylla en lördag med 😃

Sedan ska jag även se till att köra lite mindfulness. Kanske tända lite ljus, rökelse, bränna gamla minnen och så vidare... Det är som sagt viktigt att komma ihåg att det är du själv som är pilot i ditt plan, inte någon av passagerarna. I mitt fall har jag låtit jobbiga medpassagerare styra länge nog, nu får de hålla käften och se mig köra i stället, annars kastar jag av dem! Och gällande min inre Voldemort är nog segern så gott som min, det tog tid, men jag är på väg hem från det där nu!


Slåss du för något? Det gör du säkert, men hur mycket tror du på dig själv när det gäller just att slåss för något eller någon? Det finns ondsinta människor som hela tiden vill intala dig att det du gör är omöjligt, men då vet de inte att det bara finns en person som kan avgöra om det är möjligt eller inte -du själv! Din attityd spelar roll, därför ska du alltid gå genom en strid som om du redan vunnit den, tro på att du redan är framme vid ditt mål, för med rätt mental inställning når du vart fan du vill! Namaste 🙏 Ta väl hand om varandra i höstmörkret och håll ut ett litet tag till 💖

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...