onsdag 11 augusti 2021

Nej, nu är det dags för en social media detox igen!

 


Hej vänner! Nu är det snart slut på sommaren och jag måste säga att jag faktiskt inte detoxat någonting under sommaren och det är väl på både gott och ont. Det jag gillar med sociala medier är att det till en början upplevs som socialt, men det jag ogillar är allt det andra. Jag kan inte välja att enbart ha messenger längre, det såg Facebook till att ta bort eftersom nyhetsflödet är vad Facebook själva tjänar på, så fungerar nästan alla sociala plattformar, dessvärre också Deviantart som ju är en av de sidor jag kan uppskatta, mycket för att jag kan dela med mig av mina verk där. Dock märker jag att mitt egentliga intresse för sådana ställen börjar ebba ut, mycket för att jag sett mig mätt på det, men det verkar inte affärsvärlden ha gjort, kanske för att man ser att man kan tjäna på att lura till sig folk med lockbeten som spel, "reaktioner" och annat bling. Många tycker till och med att det går att tjäna på negativ energi.

Nyheterna är på sätt och vis också en energitjuv eftersom det sällan kommer upp annat än elände och det av en väldigt enkel anledning -elände säljer bättre än medgång, detta trots att man efterfrågar positiva nyheter i högre grad än negativa. Hjärnan prioriterar helt enkelt rovdjuret före bytet eftersom rovdjuret är farligt och något vi måste bry oss om. Visst är det viktigt att veta vad som händer i världen, men det är absolut inte nödvändigt att hänga upp sig på all världens elände, som man i bland tror när man ser på nyheterna. Du kan så klart inte fly från allt vad negativ energi heter, men du kan prioritera hur mycket du behöver exponeras för den, för alldeles säkert kan du prioritera bort en hel del och ersätta den med positiv energi.

Så vad kan jag själv prioritera bort i nuläget? Det kan vi ta och kolla upp redan nu: 

  • Sociala medier:
    Visst, det kan vi prioritera bort, eller åtminstone dra ner på, speciellt ställen där många "random" människor hänger och kommenterar. Där har vi återigen algoritmen som säger "elände säljer!" Och elände föder bara elände. 
  • Negativa och obildade/obildbara människor
    Där har vi en stor energitjuv, kan man inte göra något åt en människa eller en situation, då är det inte heller någon större idé att hänga upp sig på dem eller ens hänga med dem.
  • Negativt laddade filmer, böcker osv
    Visst kan sådant vara frestande att se på, men i så fall i hälsosamma proportioner.
Så med detta i bakfickan ska jag nu ta och titta lite på Shinkenger (som jag ju har på DVD sedan ett tag tillbaka😉) Och köra restplugg tills sängen säger åt mig att jag varit frånvarande alltför länge. Så får det bli, namaste! Ta väl hand om er tills nästa gång!🙏

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...