tisdag 3 maj 2022

Stjärtmesen är klar + lite artvandringsbilder!

Än har jag inte riktigt fått in snitsen med mina virkade fåglar, men ett försök till en stjärtmes har vi här då. På nålen just nu har vi en blivande skata som ni får se när den är klar.
Tyvärr känner jag mig lite nedstämd just nu, men jag har en viss tro på att det går över och så länge det gör det vet jag att jag mår bra, det är naturligt att känna sig lite nere vissa dagar helt enkelt. 


I förrgår firade vi inte första maj i Östersund som många år innan, vädret var lite för ostadigt, så vi tog en artvandring i stället. Vi hittade en del i skogen, bland annat världens tröttaste nyckelpiga som vaknade när jag hittade den i mossan. Det här är en ögonfläckig nyckelpiga som blivit lite vanligare på senare tid, ganska söt, den ser nästan ut att ha leopardmönstrade vingar. 
På bilden bredvid har vi en av mina favoritmossor, spåmossan. Den är mjuk som päls och sägs kunna förutspå väder eller snarare "mäta luftfuktighet" med hjälp av det gröna "skaftet" som är känsligt för fukt. Ganska häftig växt! Moder natur är fantastisk och Freyr upphör aldrig att förvåna mig med sina överraskningar.

 


På tal om Freyr, det här tar jag som ett tecken. Det här trädet finns i en västslänt i närheten av vattnet. Runan Inguz är alltså Freyrs runa som står för fertilitet, tillväxt, kärlek och beskydd, men även för en radikal förändring till det bättre. Kanske är det så att vi behöver en radikal förändring nu, kanske behövs Freyr och hans syster mer än någonsin i dessa tider. Så att vi inte glömmer vad som är viktigt, att värdesätta vad vi har här och nu i stället för att ta allt för givet. Jag är glad att jag mötte dig i skogen i helgen, Freyr 💖

Jag nämnde kanske att jag kände mig lite låg idag, det beror väl på lite allt möjligt, det är mycket turbulens just nu, men jag känner ändå ett visst hopp om livet, så på det sättet är jag ändå lättad, det betyder ju att jag inte är deprimerad, vilket är värt att vara tacksam över. Idag vet jag att det går över, att jag är någon, att jag liksom alla andra varelser förtjänar att få finnas på samma villkor som vem som helst. -Det är jag tacksam över, för det har inte alltid varit så självklart för mig, det har funnits en tid då jag inte trott att jag var lika mycket värd som alla andra, kanske för att jag lyssnat på elaka tungors fladdrande.

Därför vill jag uppmana alla som känner sig värdelösa till att ställa sig frågan: "Varför är jag värdelös? För vem är jag det egentligen?" Och efteråt tänka: "Är den/de som anser att jag är värdelös speciellt värdefulla för mig?" Det självklara svaret på de här frågorna är förmodligen att du inte är värdelös, att du har samma värde som vem som helst, men att någon eller några fått dig att tro annat. Det är sant att alla har samma värde, men om du försöker påverka någon annans värde på ett negativt sätt är det i slutet du som förlorar på det. Så om någon anser att du är värdelös, är det verkligen du som är värdelös då, eller är det så att den här "någon" precis sänkte sitt eget värde med att försöka sänka ditt? Värt att begrunda!

Personligen har jag en utmaning till mig själv och alla som vill nu för 2022 och låt oss säga 5 månader in på 2023 så har vi ett år på oss. Det kallas "mental health goals" och handlar om att sätta upp mål för att må bättre under året som kommer. Det här kan man göra även om man mår helt bra, att må bättre mentalt är alltid en fördel! Så vad har jag för "Mental health goals" då?

  • Att hålla bättre ordning
  • Att se till att få en mer hållbar ekonomi än jag haft sedan jag slutade nian.
  • Att se till att bli av med alla mentala ärr och småsår jag har.
  • Att tänka mer positivt eller i alla fall mer realistiskt.
  • Att våga mer!
Så, fem punkter som jag faktiskt tror att jag kan komma att hålla om jag ligger i. Just idag är jag förkyld och har ont i kroppen så jag tänkte ta städdagen i morgon då det ändå är Onsdag och dags att åka till soptippen. 

Men idag har jag en sak jag ska ta mig ork att göra, det är att städa av verandan så att den ser beboelig ut. Både vi, katten och skatorna blir glada av det. På med den gladaste musik man kan hitta så kör vi! 


Beslutsamhet, livslust och en känsla av att det går även om andra ibland får för sig att påstå annat. Det är det som driver en människa framåt. Lev, vackra varelse!💪

Namaste🙏



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...