torsdag 20 april 2023

Och den är här!


Egentligen kom den i måndags, men jag har haft ganska mycket att stå i nu på sistone, varför bloggen stått stilla i ett par dagar.

 Här har vi den nu, en metallicvariant på Rubiks kub! Det är en så kallad "speed cube" vilket innebär att den går lättare att vrida på, får jag säga min mening är den en dröm att vrida på! Däremot kan den vara lite svårare att arbeta med för den som inte kan grunderna, eftersom den är spegelblank och därmed kan göra det svårt att urskilja färgerna på en gång, ett annat problem uppstår gärna när man till exempel håller på utomhus eller på ställen med stark belysning, då det är lätt att bli bländad när ljuset reflekteras mot speglarna. Den är väldigt snygg, en bra kub för den som älskar att ha något att pilla med (typ mig och min syster), fungerar även bra som prydnad då den är vacker att se på.

Annars har jag fortsatt slita med naturkunskapen som visade sig vara tuffare än jag väntat mig, men nu verkar det ge sig. Dock tänker jag vara på den säkra sidan med detta och lämna in både den och de sista uppgifterna samtidigt, ifall jag skulle få tillbaka något, så slipper jag tänka mer på det sedan. Eftersom jag valt en naturkunskapskurs till efter den här lär det dyka upp fler labbrapporter framöver, så det kommer bli mer hårt arbete i maj med andra ord, inget jag väntat mig, men det går säkert att bygga ett vettigt arbetsschema kring det här ändå.

Utöver detta har jag även lyckats designa en egen sportflaska! Först trodde jag inte beställningen gått igenom, men det verkar den ha gjort. Egentligen inget märkvärdigt den här gången


Grunddesignen är samma som min badflaska i aluminium som jag även har som vattenflaska när jag pluggar. Tillsammans ska de rymma lika mycket som en större läskflaska och därmed täcka vätskebehovet hyfsat utan att man behöver springa upp och fylla på vätska. Min design blev grön med Kanatecken på. Tanken är att man på ena sidan ska se katakanatecken och sedan, när man vänder på den, se hiraganatecken. Inte för att jag inte minns min grundläggande japanska, det här är bara nörden i mig som fått ryck igen. Bilden (till höger) är ett arbetsexemplar. 

Förutom skriva lite om kärnkraft, vattenkraft och problemen i Östersjön, ska jag nu laga lite middag i form av en kycklinggryta med bland annat Okra och svamp. Förhoppningsvis mat för Måns, det får vi se! Vi hörs när vi råkas, ta hand om er nu! 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...