tisdag 21 april 2015

Reviews från gårdagen

Till att börja med!
Igår övningskörde jag lite och på min begäran blev det faktiskt lite landsväg eftersom jag vill lära mig hålla spår och inte fara av vägen varenda gång jag släpper ratten. Det här sa också lärarn att jag skulle öva på. Detta plus växla i svängar. Återigen pratade vi om att testa automatlåda men jag vet inte, jag känner mig mer bekväm med manuell låda trots att nedväxlingen inte riktigt sitter ännu.

Sedan blev det ju japanska på kvällen och jag kan stolt meddela att jag hittat några bra kandidater till japanskaböcker nu!

DESSA!
Let's learn Kanji! En bok som på ett pedagogiskt och bra sätt lär dig kruxet med kanji och 250 av alla de där gåtfulla tecknen. Mycket härlig bok att plugga med!
Japanese for busy people som vi fick köpa av Mika. Blev lite glad när jag såg att den hade samma upplägg som Let's learn Kanji då jag är lite smått van vid det!
Japanese kana workbook! Den hittade jag på tradera nån gång i fjol och den har hjälpt mig en del med kanatecknen, plus att den lär ut också sånt som inte längre används (för oss nördar, lite av ett guldkorn!) sedan kom jag på att jag kanske måste köpa mig en mapp till japanskapapprena (Mika äger på att dela ut papper, det har hon till och med sagt själv) så jag nöp någon pappmapp som jag trodde skulle kosta 20 spänn... Det blev 6:- för den. Jag har tjänat 14 spänn! Mika såg den och utbrast "men gud vilken söt såndär pappmapp du har" Ja, den är ju söt, det är ett plus i kanten :)


Så ska vi även reviewa vad vi fick göra på japanskan!
Vi fick så klart öva tecken men också ställa frågor till varandra. Mika delade ut kort med nationaliteter på och vi fick gissa vad våra partners var. Jag, syrran och en kille i klassen var jättesnabba, helt enkelt för att vi är bäst! Jag blev engelsman, tysk och japan. Märkligt, jag tycks vara förföljd av storbritannien! Fattar inte det där. Nåväl. Vi övade på lite mer grammatik än frågepronomen också, här kommer detta:

たな |Tana| -Hylla

はち |Hachi| -Bi

て |te| -Hand

ねこ |Neko| -Katt

ひと|hito| -Människa

へそ |heso| -Navel

ふね |hune| -Skepp (båt)

ほし |Hoshi| -Stjärna

つの |tsuno| -Horn

いぬ |inu| -Hund

かに |Kani|- Krabba

てつ |Tetsu| - Järn

Jag berättade under den här övningen för Mika att jag kände en som hette Tetsu, men då sa hon att namnet nog inte betydde "järn" just då, utan kanske filosofi. Får fråga nämnde Tetsu om det nån dag.

En  annan övning vi fick sätta tänderna i handlade om "Den här/den där" och det här var faktiskt riktigt intressant för här skiljer sig grammatiken litegrann mot svenskans då japanerna faktiskt har ett tredje pronomen för "detta är" som står för "den där borta" nånting sånt. "are wa" heter det. Nu ska jag visa lite mer...

これは本です。 |kore wa hon desu.| -Detta är en bok

Sedan har inte heller japanskan varesig plural eller bestämd form vilket gör grammatiken ganska enkel om man jämför med exempelvis tyskan eller ryskan som har ganska många former som jag inte tänker ta upp nu när vi pratar om japanska.


それは本です。|Sore wa hon desu| -Det där är en bok

Sen har vi ju så klart det jag nämnde förut. -あれ!

あれは本です。|Are wa hon desu| -Därborta är en bok

Och medan vi ändå var inne på det här med "Kore wa" etc passade jag på att fråga Mika om detta när man byter ut "wa" mot "ga" typ "kore ga hon desu" och då sa hon att det används för att förtydliga. Ungefär som vi säger "det där är ju ingen bok, det DÄR är en bok!" så

それがほんでわありません、これがほんです。|Sore ga hon dewaarimasen, kore ga hon desu| -så funkar tydligen det, slå Mika om det är fel.

Nämen vi avslutar med lite bonusglosor tycker jag!

ボウルペン |Bôrupen| -Kulspetspenna
ペン            |pen| -Penna (tuschpenna tydligen)
かばん|kaban| -väska
とけい|tokei| -klocka
ほん|hon| -bok
かぎ|kagi| -nycklar
でんわ|denwa| -Telefon
えぴつ|epitsu| -Blyertspenna
まど |mado| - fönster
めがね |megane| -glasögon
けしごむ |keshigomu| -suddgummi
およぐ|oyogu| -simma
びん |bin| -Flaska
ダクスフンド |dakkusuhundo| -Tax

Man märker efter ett tag när man läser japanska att det är många låneord, i synnerhet från engelskan, ta ボウルペン  och  ペン som exempel. Dessa är japaniserade varianter av "ballpen" och... Pen. som ju är engelska. Finns många varianter. ダクスフンド är ju lånat från tyskans dachshund. Betyder -Tax!

Kvällen avslutades med ett parti moekana med syrran. Det var absolut givande, men jag kommer aldrig mer köpa Paulúns kokosvatten, det smakade piss. På riktigt!

_________________________________________________________________________________

Sedan har vi städat ur ännu mer ur lägenheten, här får ni lite bilder på det:

Nu har vi bara kvar fåtöljen och en säng. Sängen ska kastas och resten ska väl hem antar jag.

Två stolar och en skurhink också, justja!


När man tittade ut genom fönstret på vår lägenhet kunde man se huset vi läser japanska i. Det upptäckte jag i torsdags och då har jag bott här i 10 år! D'OH!

Tack för den här gången :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...