söndag 7 augusti 2022

Konsten att njuta av livet även när det är jobbigt.


Bilderna är från igår kväll då jag tog med systern ner till älven för att mysa lite.

Idag har det varit lite dåligt med den där mentala energin för mig, det är som om ingenting blir gjort trots att man försöker få något ur händerna. Jag antar att de flesta som läser detta känner igen sig, man går upp och fastnar i soffan med katten nästan hela dagen för att man liksom inte ids göra något.

Jag har gjort ett litet experiment med mig själv i ett par dagar där jag ser hur kost påverkar sömnen. Viss mat kan faktiskt orsaka mardrömmar eftersom magen kan störa sömnen. Kolhydrater är till exempel döden för nattsömnen. Det var förmodligen det som orsakade mardrömmarna jag hade under tiden då jag utförde experimentet. 

Nu tror inte jag på att det finns någon universallivsstil som alla ska följa eftersom vi alla är individer, men jag tror att alla behöver må bra såväl fysiskt som psykiskt och det gör man om man håller hälsan god tänker jag. Stress, skräpmat och bristande mentalhygien är inte att hålla hälsan god. Därför har jag bestämt mig för att under och efter den här sommaren bli mer aktiv, uppmärksam och analyserande. Visst har jag varit det tidigare, men jag tänker att det måste till lite mer struktur för att få allt att fungera på ett bra sätt.

Just nu har jag börjat med skogsbad, meditation och mindfulness. Saker man kan göra på så många fler sätt än media vill ha det till. Meditation och mindfulness handlar egentligen om att vara uppmärksam på vad som händer här och nu snarare än på vad som hänt för 10-15 år sedan. Att ta in den stund man har just här och nu. Skogsbad är inte bara att vara i skogen, du är MED skogen också, du omfamnar det vackra du har runt dig helt enkelt.

Men är inte det något vi egentligen borde göra hela tiden? Omfamna det vackra och lugna snarare än det som skapar stress och ångest? Det är så många medmänniskor som inte hittat sig själva även om de påstår det, man har inte det där inre lugnet som är den beskyddande kraft som behövs för att övervinna  känslan av hopplöshet, tomhet, ensamhet. När du inser att stressen inte behövs har du redan hittat vapnet du behöver. Ta hand om dig.

Namaste💖

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Den här veckan har det inte hänt jättemycket

  Den här veckan började vi med att ta hand om äpplena vi fick av grannen förra lördagen. Det blev en hel del saker av dem! Torkade äppelri...